Veckans fråga: Vilket spel tycker du borde få en PS4 Pro-uppgradering?
Nu när PlayStation 4 Pro har funnits på marknaden ett tag har listan med de kompatibla spelen växt sakta men säkert. Vi har fått se högre upplösningar, förbättrade texturer och emellanåt även högre bildfrekvenser jämfört med basversionen, och det har varit riktigt välkomna tillskott både för spelare med eller utan en ny 4K-TV.
Det är ju dock inte bara nya spel som har fått stöd för de extra hästkrafterna i PS4 Pro, utan vi har fått en del patchar till äldre spel också. Långt ifrån alla utvecklare är ju dock sugna på att återvända till sina avslutade projekt, men vi låtsas för en stund att vi har möjligheten att bestämma över detta. Vilket spel skulle du vilja få uppgraderat med PS4 Pro-stöd?
Johan vill återuppleva Bloodborne
Bloodborne (10/10) är ett av generationens absolut bästa spel hittills, och jag har lagt otaliga timmar på detta mästerverk. Jag hade dock inte tvekat att lägga lika många till om vi hade fått en uppgradering av upplösning och bildfrekvens i form av en PS4 Pro-patch. Tänk dig bara denna redan nu snudd på fulländade grafiska design, fast med högre upplösning för att eliminera de, i ärlighetens namn, lite väl många taggiga kanterna i miljön.
Om de dessutom skulle kunna skruva upp bildfrekvensen till 60 bildrutor per sekund hade jag troligtvis studsat av glädje, men frågan är om hårdvaran hade orkat både detta och en högre upplösning. Drömma går ju!
Krille vill se stabila Telltale-spel
Eftersom det redan är utannonserat att Resogun kommer få en Pro-patch kan jag för en gångs skull svara med något annat spel i Veckans fråga. Mitt fokus går då till samtliga utgivna Telltale-spel, med störst fokus på Batman: The Telltale Series.
I dessa spel vill jag inte se någon högre upplösning, snyggare skuggeffekter eller krispigare grafik på något sätt. Jag vill bara att bildfrekvensen ska bli stabil så jag slipper störa mig på att skärmen fryser till i någon sekund var och varannan minut. För få saker irriterar mig så mycket som oregelbunden bilduppdatering vilket Telltale-spelen är riktiga skräckexempel på. I övrigt är spelen snygga som de är, bortsett från lerfigurerna i Game of Thrones då, men det är ett designval som inte ens PS4 Pro kan rädda.
Överlag skulle jag vilja se att kraften i Pro:n i första hand används till att låsa upp högre bildfrekvens i gamla spel. Titlar som The Witcher 3 och Destiny är redan imponerande tjusiga att titta på, men tänk om samma bilder kunde flyta på i ett högre flöde med silkeslena övergångar. Det hade definitivt motiverat fler att köpa ett kraftfullare PS4!
Martin vill blomma ut i VR
Thatgamecompany har sedan starten för tio år sedan, producerat fantastiskt vackra upplevelser för PlayStation-ägare. Flower (9/10) var ett av de spel som gjorde mig till en trogen följare av deras spel, där jag njöt av varje litet blomblad jag fångade och rös av skräck när jag råkade flyga in i de onda elledningarna.
Förutom att uppgradera grafiken till en högre upplösning, tycker jag även att studion skulle ge sig på att konvertera titeln till PlayStation VR. Att få uppleva de vajande blommorna, och suset i öronen en gång till fast i en högre verklighet, skulle direkt sälja mig på en PlayStation 4 Pro-konsol. Oj, vad jag skulle blomma ut!
Vilket spel tycker du behöver en Pro-patch?
Nu har jag skaffat både ps4 pro och en samsung 4k hdr tv.. och ska jag vara ärlig så tycker ja inte de är någon större skillnad :p visst kontrasten är väl lite bättre och kanske mättnaden i färgerna.. Men mja… så jag ser nog helst att dom lägger krutet i pro på att hålla uppe bildfrekvensen på 60… där märker man ju ialf skillnad…
Skillnaderna är ju i och för sig ganska varierande från spel till spel, och vi har ju ännu inte riktigt sett några spel som utvecklats med Pro-konsolen i åtanke.
Personligen tycker jag att de högre upplösningarna bidrar väldigt mycket genom att erbjuda en renare bild med färre taggiga kanter och mindre flimmer. I en perfekt värld vill jag ju också ha en bättre bildfrekvens, men hårdvaran är ju fortfarande relativt sett ganska begränsad.
Förhoppningsvis ser vi fler spel följa i Rise of the Tomb Raiders fotspår nästa år, och erbjuda olika inställningar beroende på smak och tycke.
Jo så kan de ju vara.. Bara testat FFXV och Hitman ännu.. Men där tyckte ja inte man kände någon större skillnad..
Final Fantasy XV tycker jag förvisso att skillnaden är påtaglig, mest på grund av HDR-läget. Kontrollera så att du har det påslaget både i spelet och i din TV. Jag har själv en Samsung-TV och fick manuellt aktivera det, och sedan kalibrera en aning innan det blev önskad effekt.