Veckans fråga: Vilken miljö vill du se i en öppen spelvärld?
I takt med att konsoler och datorer har blivit mer kraftfulla har utvecklare fått mer resurser att skapa öppna spelvärldar, som emellanåt har baserats på verkliga platser. Med vitt skilda spel som Grand Theft Auto-serien och Burnout Paradise har vi fått se att det finns utrymme för olika visioner i dessa vidsträckta sandlådor.
Denna vecka vill vi veta vilken miljö du skulle vilja se i en öppen spelvärld, oavsett om det är en riktig stad eller ett fiktivt verk.
Johan vill se fler asiatiska miljöer
Bortsett från Yakuza-serien är det inte många stortitlar som har försökt sig på öppna spelvärldar i asiatiska miljöer. Ett nämnvärt undantag är det kopiöst underskattade Sleeping Dogs som skildrade organiserad brottslighet i Hong Kong, och det hade också en helt annan ton och känsla jämfört med konkurrenterna. Nu har ju dessvärre utvecklingsstudion United Front Games nyligen gått i graven, vilket innebär att sannolikheten att se en uppföljare är låg. Världen kan dock inte få för mycket av den klassiska Hong Kong-actionstilen, och jag hoppas att vi kommer att få fler verk som använder detta som inspirationskälla.
Martin vill dyka ned i det djupa blå
Aquanaut’s Holiday: Hidden Memories till PlayStation 3 var nog ett av de första spelen som jag fick en platinumtrofé i och anledningen var inte den virtuella belöningen utan glädjen i att utforska. I spelet färdades jag från grunda korallrev till kelpskogar och vidare ned till det djupa havets botten. Jag fick träffa på underliga varelser och riktigt stora däggdjur som majestätiskt gled fram i vattnet.
Som före detta semi-professionell dykare, längtar jag alltid tillbaka till havets djup och varje titel som utspelar sig under ytan, fångar direkt mitt intresse. Mitt drömspel är ett utforskningsspel i havet där jag fritt kan glida omkring och upptäcka världen eller finna nya fiskarter. Det får gärna stödja PlayStation VR, eftersom jag vet att känslan blir än mer påtaglig då.
Jesper vill upp på hög höjd
En sak jag tycker är viktig i spel med öppen värld är hur snabbt jag kan förflytta mig i världen, antingen genom snabbresor eller att kunna flyga. I spel som LEGO Marvel Super Heroes (8/10) och Batmans Arkham-serie har flygandet och svävandet varit höjdpunkter för mig.
Nu tycker jag det är dags att ta steget till en större värld och superhjältar som kan flyga riktigt snabbt. Jag skulle gärna se ett spel med Superman som utspelade sig globalt. Tänk att ena sekunder slåss med en superskurk i Metropolis för att halvminuten senare släcka en skogsbrand i Australien och i nästa stund förhindra en flygplanskrasch i norra Europa. Och eftersom vi pratar om hjältar som kan flyga mellan planeter, skulle det kunna utspelas på en procedurellt genererad planet om det skulle bli för tungt att representera hela vår planet.
Vilken miljö vill du se?
I över 20 år så har jag velat kunna gå omkring och utforska ett stort cyberpunk metropolis. Lyckligtvis så kommer jag nog äntligen kunna göra det om några år när Cyberpunk 2077 släpps.
Neocron släpptes visserligen 2002, men det var ett MMO, och jag är vanligtvis inte intresserade av dom. FF11 och FF14 är dom enda jag spelat, pga vänner.
Fler asiatiska spel som Johan nämner skulle inte skada heller, spelade igenom Sleeping Dogs igen så sent som förra månaden.
När det gäller hög höjd, så har jag alltid gillat i spel när man kan vara högt upp och titta på NPCs långt borta. Att dom, utan att vara medveten om min närvaro, och ändå gå omkring och göra vad det nu är dom gör, har alltid fått spelen att kännas lite mer ”levande”. Något som visserligen i stort sätt alla spel gör nu för tiden, men jag spenderade mycket tid i Thief 1&2 och Deus Ex för 16-18 år sedan att sitta gömd högt upp någonstans och bara glo. Visserligen för att se hur dom patrullerar, men också för att jag tyckte det var så häftigt att man faktiskt kunde göra det och hur mycket ”levande” det fick NPCs att verka.