Veckans fråga: Lockas du av japanska spel?
För tillfället, befinner jag mig i Japan på en skön semester där jag blandar frenesin från de ambulerande spelhallarna med den rofyllda naturen och en skön känsla av att jag hör hemma i landet. Du har kanske läst mina inlägg om spelhallarna i Japan och kanske även om mina intryck från en Hatsune Miku konsert jag upplevde? Det står i alla fall mig klart att jag formligen avgudar landet, människorna som bor där och självklart också spelen som utvecklas i den uppåtgående solens land.
I veckans fråga tänkte vi därför fråga om du uppskattar japanska spel, vilka dina favoriter är men framför allt vad det är som gör att du dras till dem. Om du har spelat ett japanskt spel, har du säkert upptäckt att det är något som är udda, kanske rentav konstigt. Är det detta som lockar dig eller är det produktionsvärdet som får dig att exportera dina pengar?
Jesper gillar berättelserna
När det kommer till japanska spel är jag svag för rollspel och visuella romaner. Jag tilltalas av de ofta allegoriska berättelserna som så ofta knyter an både till deras historia kring det feudala Japan, men också andra världskriget och bomberna som världen aldrig kommer att glömma. Ibland vävs det in i mysterier som Virtue’s Last Reward eller Danganronpa: Trigger Happy Havoc (8/10), och ofta är det stora konflikter som Final Fantasy-spelen eller The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel (8/10).
Självklart finns det andra faktorer som tilltalar mig också och jag tänker närmast på mangastilen på karaktärer och musiken vi ofta bjuds på. Musikspåren från Nobuo Uematsu i SquareSofts PlayStation-era håller otroligt hög klass och tål att lyssnas på utanför spelen.
Martin har fallit och kan aldrig resa sig mer
Redan när jag satt och smygspelade Konami-spel på nätterna som tonåring, stod det klart för mig att de japanska spelutvecklarna hade något som andra saknade. Hela tiden slogs jag av nytänket, de udda sidospåren och de knepiga karaktärerna; allt kändes hela tiden nytt på något sätt. Idag är dock känslorna lite annorlunda där jag inte lika ofta identifierar banbrytande titlar eller nydanande utveckling.
Trots att utvecklarna i öst har en (ur vårt perspektiv) annorlunda syn på jämlikhet eller acceptans, finner jag nästan alla japanska titlar tilltalande. Det finns ofta något unikt som lyser igenom i varje titel, oavsett om den heter Criminal Girls 2: Party Favors (8/10), eller Dark Souls III (10/10). Japanska utvecklare har ofta en unik idé eller ett rejält driv när det kommer till kreativiteten och även om det bjuds en del osmakliga delar i upplevelsen, vet jag att jag oftast kommer ut mätt och belåten efteråt!
Jerry älskar det helgalna modet
Japanska spel har en speciell charm med stark dragningskraft, och jag beundrar de japanska spelutvecklarna för deras knäppa fantasi. Vilket annat land i världen kommer på såpass helgalna idéer i de kreativa spelen men ändå får mig att inte vilja titta bort, eller sluta spela?
Jag är också väldigt förtjust i japanska rollspel, och Final Fantasy IX hålls extra nära mitt hjärta. Det är bara Japan som kan komma undan med det vansinniga modet, för jag älskar att de tar ut svängarna med färger, volym och accessoarer. Se bara på Vivi och hans jättestora hatt till sin lilla kropp, för jag tycker att han är det perfekta exemplet på helvrickad och älskvärd mode från landet i öst.
Vad tycker du om japanska spel?
Anledningen till att jag köper konsoler och inte uteslutande spelar på PC är japanska spel som är exklusiva till konsolerna, främst JRPGs. Eller åtminstone så brukade det vara JRPGs, tycker tyvärr att genren har sjunkit i kvalité ganska så rejält sen PS1 & PS2-tiden. Antar att den stora dragningskraften nu för tiden är Yakuza-serien.
Älskar japanska rollspel, de extrema karaktärerna som oftast är överdrivet känslosamma (till och med mer så än valfri amerikansk film/spelkaraktär 🙂 ) och det faktum att de ofta är mer linjära än västerländska gör också att de kan presentera storyn på ett lite annat sätt.
Dessutom är de ju ofta lite mer ”tydliga”, inget fel med de västerländska spelen, framförallt kanske witcher-serien, som rör sig i gråzonen där alla är lite halvonda/egoistiska och man aldrig riktigt vet om det man gör räknas som goda eller onda gärningar, men ibland är det skönt att få det väldigt tydligt kastat i ansiktet om någon är god eller ond. Som en person som tenderar att ha svår beslutsångest är det dessutom ibland skönt med rollspel med en begränsad mängd beslut och där eventuella sådana man behöver fatta oftast inte ger en svår ångest över vad de kommer få för konsekvenser längre fram 🙂
Precis som Alestes har jrpgs historisk varit en ganska stor anledning till konsol-köp för min del.
Japanska rollspel älskar jag men ibland är det himla mycket text material man måste läsa igenom men det är tur att med de nya konsolerna så är det röstskådespelare som läser upp dialogerna då kan man bara sitta på soffan och lutar tillbaka utan ha missat något. Framför allt i början i spelets story.