Tio i topp: Den bästa musiken från Hatsune Miku: Project Diva f 2nd
När Crypton Future Media släppte den ”första rösten från framtiden” hade de nog planerat lite grann hur framtiden skulle se ut. Jag tror dock inte att de kunde förutspå den enorma framgång som röstsyntesen Hatsune Miku skulle nå på ganska kort tid. Inom fyra år hade producenter och artister låtit framtidsdivan vara frontfigur för över 100.000 sånger och med tanke på framgångarna nu under senare tid, undrar jag om inte den siffran har mångdubblats!
Inför släppet av Hatsune Miku: Project Diva f 2nd i Europa tänkte jag delge er min lista över de tio bästa sångerna som spelet har att erbjuda.
10: Knife
Vocaloid: Hatsune Miku, Rin Kagamine, Len Kagamine
Producent: Reruriri
Vad vore ett Project Diva-spel utan en sång där Hatsune Mikus höga tonläge får konkurrens av vocaloiderna Rin och Len Kagamine? I det här fallet blir resultatet en skön blandning av elgitarrer och det japanska stränginstrumentet koto, levererat i en vibrerande, funkig uppsättning. Videon bjuder dessutom på en vacker svärdsstrid mellan sångarna i det gyllene skenet av fullmånen.
9: Destroy, destroy (壊せ壊せ)
Vocaloid: Meiko
Producent: ELVN
Meiko är en av mina favoriter när det kommer till vocaloid-musik och det beror såklart på att hennes röst är lite djupare än de andra kvinnliga sångerskorna, inget annat. Destroy, destroy drar nytta av Meikos register ordentligt men låter ibland sången sjunka i lite för låga tonlägen. Överlag är dock detta en av de bättre låtarna i spelet och det är en ren fröjd att kämpa sig igenom låten på ”Hard”
8: Meltdown (炉心融解)
Vocaloid: Rin Kagamine
Producent: Iroha(sasaki)
Här bjuds spelaren på en skön sång med den blonda vocaloiden Rin där hon verkligen får utnyttja sina färdigheter i de högre registren. Vad som är trevligt här är att låten är ganska enkel även på de högre svårighetsgraderna, även om man blir lite svettig om fingrarna. Mittenpartiet är magiskt och bjuder på ett lugn som verkligen är tillfredsställande.
7: Akatsuki Arrival (アカツキアライヴァル)
Vocaloid: Hatsune Miku, Luka Megurine
Producent: Last Note
Akatsuki Arrival – eller gryningstimmen som låten skulle heta på svenska – är en upplevelse som ger spelaren en bra helhetskänsla av vocaloidfenomenet. Den har de två bästa sångerskorna Miku och Luka, känslan av en live-spelning (inklusive publikens ljusstavar) och naturligtvis den frenetiska, gitarrdrivna popkänslan som man bara kan få levererad från Japan.
6: Kokoro (ココロ)
Vocaloid: Rin Kagamine
Producent: Travolta
Vocaloiden Rin måste vara en av de röster som är svårast att skriva musik för eftersom hennes röst är ännu ljusare än Mikus. Istället för att göra Smurf-Hits av allt så har istället producenten Travolta lyckats med konststycket att addera lite attityd till den späda rösten genom att förvränga den en smula i efterhand. Låten i sig är ljuvlig och har dessutom ett mycket bra tempo för löpning!
5: Two Breaths walking (二息歩行)
Vocaloid: Hatsune Miku
Producent: DECO*27
De som tittat på reklamen för Hatsune Miku: Project Diva f 2nd har nog inte missat tillfället att gunga lätt med huvudet till den här låten. Vocaloidprinsessan Miku ser ut som att hon är född med en elgitarr runt halsen och som vanligt är det inga fel på stämbanden…förlåt, röstsyntesen!
4: Envy Catwalk (エンヴィキャットウォーク)
Vocaloid: Hatsune Miku
Producent: Toma
Ibland tar Hatsune Miku på sig kattöronen och den mörkhåriga peruken och dansar långsam discodans till galet snabba och komplexa musikverk. Envy Catwalk levererar på alla fronter och bjuder inte bara spelaren på hysteriskt knapptryckande, knepiga baktakter och förvirrande placering av noter utan också på en av spelets bättre låtar. Förbered dig dock på många misslyckanden innan du klarar låten.
3: Erase or zero
Vocaloid: Len Kagamine & Kaito
Producent: Crystal P
Kombinationen Len och Kaito är väldigt sällsynt i Hatsune Mikus värld men i Erase or zero tillåts de båda androgyna herrarna att äntligen sammanstråla i ett fantastiskt medryckande stycke musik. Gamla technorytmer blandas generöst med ackord och tongångar som lätt skulle kunna existera i en schlagerlåt med skillnaden att detta låter fantastiskt bra!
2: 2D Dream fever (二次元ドリームフィーバー)
Vocaloid: Hatsune Miku
Producent: PolyphonicBranch
Det här är en härligt progressiv låt som förmodligen skulle kunna få medlemmarna i Dream Theater att nicka instämmande. Som spelare bör du dock förbereda dig på galenskaperna som är på gång efter en och en halv minuts knapptryckande. Det här är både en av spelets bästa låtar, samtidigt som det är en av de absolut svåraste. Dock är det en fantastisk känsla när man som spelare börjar kunna låten och klarar varje knapptryckning galant!
1: Meteor (メテオ)
Vocaloid: Hatsune Miku
Producent: John Zeroness
Redan i början av den här sången står det klart att spelaren och åskådaren har något speciellt att avnjuta. Här slängs publiken mellan sorgliga, ensliga tongångar och pumpande, underbart stegrande house-musik där de lugna partierna känns varsamt och vördfullt lånade från Ni No Kuni. Videon är häpnadsväckande vacker och andas underbara känslor av djup, välskriven animé. En fantastisk upplevelse både för öron och ögon!
Videon ovan är från producenten John Zeroness Youtubekanal.
Jag hoppas att ni också hittar de sånger som ni tycker är fenomenala i Hatsune Miku: Project Diva f 2nd när det släpps i sverige den 21 november – skriv gärna era favortilåtar i kommentarsfältet!
Om någon vill titta på alla låtar, finns de på Youtube. Dock är det inte SEGAs officiella kanal.
http://youtu.be/YtYVPZHQe58?list=PL_z116-QNKTh5tgLcLQs4jCFxH960O_SX
Jag håller absolut inte med om listan (den låt jag lyssnar överlägset mest på utanför spelet är Double Lariat som inte ens platsar på din topp-10). Jag ska återkomma med min lista.
Haha, underbart! Brutal ärlighet uppskattar jag Motz! Ser fram emot din lista som jag ska lyssna på också 🙂
Och ja, Double Lariat är grymt bra (dessutom Luka som sjunger!!). Det finns ju inte många låtar som är dåliga i spelet så jag vill ju inte påstå att den är dålig på något sätt.
Det tog flera veckor av svåra beslut för att komma fram till listan och jag vet att Double Lariat var med mot slutet 🙂
Först måste jag säga att det är lite anmärkningsvärt att av spelets 40 sånger är det 2 (TVÅ) som jag och recensenten Martin har på våra topp-10 listor.Vi har samma 3:a och Martins 1:a är 4:a hos mig.
Här är min topp-10 lista i fallande ordning:
10. Paradichlorobenzene – Annorlunda låt med off-key sång. Påminner mig om något som Galenskaparna skulle kunna sjunga på en av sina revyer (ta fram den mentala bilden av Jan Rippe sjungandes denna med en finurlig Claes Eriksson-text)
9. Glory 3usi9 – Poppig låt med gitarrer som får mig att tänka på 80-talets pudelrock.
8. Packaged – 80-tals doftande popdänga som skulle ha kunnat vara inspelad med en Yamaha DX7:a.
7. Sakura Rain – Den lugnaste låten i startfältet med sina 87 BPM. Skulle platsa i vilken melodifestival som helst med sin varierande melodi och oktavhöjning.
6. Thousand Year Solo – En finstämd låt som låter som en blandning mellan Irländsk folkmusik och Latino.
5. Decorator – Svängig, klassisk JPOP. Känns som finalnummer med alla Vocaloids. Lite funkig bitvis.
4. Meteor – Lite motsägelsefullt en vemodig upptempolåt. Säregen melodi med trollsk sagokänsla.
3. Erase or Zero – Synthpop med spelets pojkar. Obligatoriskt cheesy gitarrsolo.
2. Wintry Winds – Jag skulle kalla det för JPOP/folkmusik fusion. Härlig duett med Meiko och Kaito. Tempohöjningen höjer hela låten och gör den till en riktig klickfest på Extreme.
1. Double Lariat – Underbar sång, trallvänlig och minnesvärd melodi. Texten är helt fantastisk (läs den engelska och SNURRA!). Som så många andra kommer den till sin rätt på de högre svårighetsgraderna.
Du gör mig i det närmaste tårögd, Motz! 😀
Alla de låtar som du radar upp (som jag inte har i min topplista) är musik som jag nästan kände ångest för att ta bort. Hade jag publicerat en topp-20 lista misstänker jag att vi hade delat många fler bra låtar med varandra!
De enda två styckena som jag inte håller med om är Paradichlorobenzene och Sakura Rain där den första inte alls föll mig i smaken. När det kommer till Sakura Rain skyller jag på att den är alldeles för långsam…så långsam att den är svår att få bra poäng på! 😉
Tack för en oerhört bra återkoppling till det här inlägget!
Om du blivit Vocaloidfrälst (liksom jag) har jag mycket bra musik att dela med mig av – allt ifrån Miku som growlar i dödsmetall till konkurrenten IA i värsta dubstepmixen.
Igen – tack!
VOCALOID POWER!!!
Live-album på Spotify:
http://open.spotify.com/user/motz/playlist/5TmS0lr6PT2anELpe3xUga
Nu har jag provat demot på det första spelet och jag älskar spelmekaniken, får mig att tänka tillbaka på underbara gamla japanska musikspel som jag spenderade väldigt mycket tid med under mina sena tonår.
Däremot har jag väldigt svårt för musiken. Efter att ha kollat på väldigt mycket animé och spelat andra musikspel kan jag visserligen uppskatta japanska musikstilar idag som jag aldrig hade rört vid ens med tång tidigare, så ger jag det en chans kanske jag ändrar mig med tiden. De tre låtar som var med i demot gav mig dock mest huvudvärk och hemska minnen från ett gammalt Smurf Hits-album en kompis lyssnade på allt för ofta när vi var små.
Men som sagt, jag ska ge åtminstone ett av spelen en ärlig chans, och med tanke på hur förtjusta framför allt ni är i spelet har jag svårt att tro att jag inte skulle gilla det. Efter att ha lyssnat igenom ett par av låtarna ni tipsade om på dessa listor är jag lite mer positivt inställd än vad jag var efter demot, även om jag inte riktigt hör tjusningen i musikgenren än.
Å andra sidan har exempelvis Dance Dance Revolution och Pop’n Music fått mig stormförtjust i vissa låtar (som jag hade hatat annars) enbart för att de är så roliga att spela, eller för att ta ett färskare exempel; Amplitude till PS4. Så om någon månad kanske jag också slänger in Hatsune Miku-låtar i mina Spotify-spellistor 😉
Hmmmm….jag låtsas som att jag inte läste ”Smurf Hits” i kommentaren. 😉
Säg till vad du tycker när du väl spelat. Vet dock inte vad jag tror eftersom jag personligen tycker att ”Tengaku” (vill minnas att det var sista låten i demot) är ett av spelets höjdpunkter. 🙂
Ska absolut berätta vad jag tycker efteråt. Som sagt var det kul att spela, får se om jag fastnar för musiken till sist också.
Och ok, Smurf Hits var kanske lite väl hårt uttryckt, sorry 😉
Kan inte nya spelet komma snart? Jag blir sugen att plocka fram spelet igen trots att skämshögen är enorm och fast jag redan har platinum på båda 🙂