”Spelbara kvinnor är inte relevanta i Assassin’s Creed: Unity”
Grattis Ubisoft – ni har stått för mässans mest korkade citat.
I en intervju med Eurogamer förklarade regissören Alex Amancio att spelbara kvinnor i Assassin’s Creed: Unity inte är relevanta i denna titel. Förklaringen är att du spelar som karaktären Arno, och när du spelar tillsammans med vänner är samtliga personer även då denne Arno.
Men det finns gigantiska logiska luckor i hans resonemang.
Den allra första bortförklaringen kom från tekniska regissören James Therien som till VideoGamer sade att ”det är alldeles för mycket arbete med att skapa kvinnliga avatarer”, men att det faktiskt fanns med i planeringen till en början. Detta gör att den andra bortförklaringen från Amancio diskvalificeras eftersom det uppenbarligen var relevant med spelbara kvinnliga karaktärer i samarbetsläget.
Sedan finns det också lösa rykten om att hälften av jordens befolkning faktiskt är – hör och häpna – kvinnor. Att då, år 2014, tvingas spela som en man med sina vänner är helt absurt. De utvecklare och utgivare som vill vända sig till spelare oavsett kön borde förstå vikten av val när spelandet utvidgas från det vanliga narrativet.
Det är dags för utvecklare att gå ut från deras instängda kontor och se världen som den är – både män och kvinnor gillar faktiskt att spela och då är det alltid relevant med representation av båda könen i flerspelar- och samarbetslägen.
Hade det varit så att du skapat din coop karaktär så hade jag kunnat se problemet men nu gör du inte det alls, ska nu spelet gissa sig till vad du har för kön?
Problemet ligger i citatet att kvinnor inte är relevanta i spelet samtidigt som de också säger att det faktiskt fanns i planeringen vid ett tidigt skeende.
Mja ska man vara exakt är de väl så att de föds 105 män på 100 kvinnor (med reservation för att jag minns fel var ju nått år sen man gick i skolan nu :p) :p i övrigt håller jag med artikeln..
Ser egentligen inga motstridigheter i deras påståenden.
Är ju fullt möjligt att de ursprungligen planerat att ha möjlighet att designa sina egna multiplayer-karaktärer och att det då skulle vara möjligt att välja kön, men att de sedan ändrat sig så att man alltid spelar som Arno, även i multiplayer-läge, vilket i så fall gjort det onödigt att lägga tid och pengar på göra både manliga och kvinnliga alternativ av en karaktär du ändå aldrig själv aldrig kommer se dig som.
Kan tycka att det alternativet känns betydligt mer troligt än att Ubisofts designers skulle vara en samling kvinnohatare som aktivt sitter och anstränger sig för att exkludera kvinnliga spelare 😉
Fast det är ganska sällan så att något som är sexistiskt är medvetet sexistiskt. Det blir ju inte mer rätt bara för det? 😉