Recension: V Rising [PS5]

V Rising släpptes i early access 2022 till PC av svenska spelstudion Stunlock Studios, och nu ett par år senare lanseras en fullskalig version av detta vampyräventyr till PlayStation 5. Vampyrer, en tidigare dominant livsform med aptit för blod, har under en lång tid varit underlägsna människorna som tidigare var deras undersåtar. Men nu är tiden inne för vampyrers självutnämnda plats i hierarkin och därmed bli fruktade åter igen.

Efter en uppfräschning av min vampyr vaknar jag upp i en krypta, för att sedan ta mig ut ur kyrkogården innan jag kan börja återbygga mitt slott.

V Rising är både ett taktiskt rollspel och en husbyggarsimulator. Kombinationen av dessa genrer fungerar väl ihop men jag tycker kontrollen var besvärlig inledningsvis, särskilt kamerarörelserna. Jag måste hålla in L2-knappen medan jag ändrar kameravinkeln med höger styrspak, vilket blir bökigt främst i strider. Det är lite krångligt att sikta inför en planerad magiattack på distans också, men annars är de fysiska närstriderna smidiga.

Jag imponeras av hur livfull spelvärlden är. Längs stigarna ser jag promenerande soldater som tar det lugnt. Bland stora björkar och täta buskar kan jag se enorma älgtjurar eller en björn som äter ett dött rådjur. De kringliggande miljöerna är verkligen vackra att beskåda under nattens havsblå månsken.

Själva byggandet av mitt slott är tillfredsställande och kreativt. Det är roligt att slänga ihop väggar, golv och gotisk inredning. Ju fler nya ritningar jag låser upp, desto mer kan jag experimentera med under konstruktion. Det krävs råvaror i form av sten och trä för att ens kunna smälla upp ett väggparti, och ett stort plus är när en konstruktion rivs så återfår jag de använda råvarorna. Slottets hjärta är ett altare där jag måste fylla på med blod från besegrade fiender, för att hålla mitt hem levande. Med rätta produkter kan altaret uppgraderas vilket möjliggör ett större slott med flera våningar. Jag kan förflytta slottet till andra platser genom att placera ett flyttaltare, men det kräver också en total ombyggnad med varenda detalj från det existerande hemmet.

Min vampyr vandrar omkring i de olika delarna av riket för att dels hitta råvaror men också besegra fiender som står i vägen. Om min motståndare blivit tillräckligt skadad kan jag dricka av dess blod för att fylla på min blodsbank, ifall jag själv behöver påfyllnad av min egen hälsomätare. I varje akt gömmer sig ett flertal starkare fiender som jag kan spåra genom ett rött luktspår. Dessa motståndare behöver besegras om jag ska få tillgång till nya ritningar, fler magier och nya konstruktioner men de bjuder också på ett betydligt tuffare motstånd.

Det är inte enbart människor, skelett och rovdjur som utgör rena hot mot vampyrer, utan även solljus. Om jag står för länge i solskenet blir skadorna allvarliga om jag inte lyckas söka skydd i skuggor. Lyckligtvis finns det gott om skuggpartier i de täta skogarna.

Jag kan hitta portaler som min vampyr kan använda för att teleportera sig till andra portaler såvida de redan blivit upptäckta, men teleportering är inte möjlig om jag har vissa objekt i fickorna vilket blir störande om jag befinner mig långt ifrån slottet.

Inför ett nytt spel, eller om jag vill ladda upp en sparad fil, finns möjligheten att modifiera filens regler och justera vissa termer. Allt från hur stor mängd ved jag kan hugga från ett träd, till hur länge dagsljuset ska pågå. Just det sistnämndas lägsta nivå kallas “svensk vinter” medan den tid med mest solljus kallas “svensk sommar”, vilket är briljans i högsta form. Modifieringarna skapar flera möjligheter oavsett om spelar privat eller online, vilket är fantastiskt och praktiskt på samma gång.

Stunlock Studios har med V Rising lyckats skapa en underbar hybrid mellan Diablos täta stridssystem och Stardew Valleys avkopplande livstil, fast med blodtörstiga vampyrer i en svenskinspirerad björkskog. Det är lätt att börja spela, fast svårt att lägga ifrån kontrollen efter ett par timmars byggande och finjusteringar av mitt slott. Jag överraskas av hur mycket innehåll V Rising erbjuder, och rekommenderar helhjärtat den här underbara pärlan.