Recension: The Legend of Legacy HD Remastered [PS5, PS4]

Det japanska rollspelet The Legend of Legacy släpptes ursprungligen 2015 till Nintendo 3DS i Japan och anlände sen till Europa året därpå. Faktum är att jag inte hade någon aning om att spelet existerade förrän jag såg trailern till denna återutgivning. Därmed kastar jag mig för första gången in i ett till synes klassiskt rollspel för denna recension.

I detta äventyr får jag välja en kandidat bland åtta olika hjältar för att utforska kontinenten Avalon och dess riken. De andra sju protagonisterna rekryteras successivt under äventyrets gång och med tiden får jag även möjligheten att byta hjältar i mitt tremannalag, även om huvudkaraktären förblir permanent ledare.

Frizonen är den lilla byn Initium, där jag kan införskaffa vapen och tillbehör hos en köpman. Butiksägaren byter ut sina varor med jämna mellanrum så det gäller att vara uppmärksam på när mer kraftfulla föremål dyker upp. I hamnen kan jag be skepparen skicka iväg ett smuggelskepp för att importera godsaker för en summa. Ju mer jag betalar desto värdefullare gods kommer fartyget med, men det tar längre tid att frakta över det öppna havet.

Spelets djupa atmosfär är något jag fastnar för ganska fort, och det blir snabbt en hörnsten för spelupplevelsen. De mysiga miljöerna är en audiovisuell fröjd, allt från de gröna skogarna till det böljande havets blåa yta. När jag vandrar omkring i omvärlden poppar objekt ur marken, exempelvis träd och klippor, vilket ger en värmande känsla av popup-böcker från min barndom.

I rollspel brukar karaktärerna få erfarenhetspoäng efter en strid mot fiender, vilket gör dem starkare med tiden, men detta spel har en lite mer slumpmässig väg till karaktärsframsteg. Vissa kämpar i mitt lag får ökad maxhälsa efter flera strider i rad, medan andra inte får något alls efter segrarna. Det lättbegripliga, turordningsbaserade stridssystemet går i snabb takt och jag gillar de lättnavigerade valmöjligheterna. Jag kan välja ett förinställt system där mina tre kämpar får möjligheten att slåss, försvara eller hela varandra. Om en kämpe faller i strid kan hen resa sig upp efter att ha blivit läkt, men med lägre maxhälsa. Trots att mina allierades energi återställs efter striden, blir ändå de fallna spelarnas maxhälsa lägre. Enda sättet att få maxhälsan helt återställd är att tillbringa en natt i Initiums värdshus.

Avalons omgivning styrs av de fyra magiska elementen: Eld, vind, vatten och skugga. En mätare visar det element med mest makt inom ett område, vilket påverkar striderna och utforskandet. Skugga är fiendernas starkaste tillgång, och om jag besöker ett område som är helt täckt av mörker, ökar monstren i styrka, min sikt blir begränsad och kartan går inte att tyda. Dock kan elementen ändras till min fördel genom magi på två olika sätt. Antingen måste jag aktivera magiska pelare vars magiska aura täcker en stor zon, eller så behöver en karaktär läsa ur ett elementkontrakt i strider innan jag ens kan utföra magiattacker. Det sistnämnda är irriterande för proceduren behöver upprepas i varje påbörjad strid.

Jag gillar att vandra omkring och upptäcka nya områden. Ett nyupptäckt territorium är inte bara spännande att söka igenom, det är dessutom värdefullt eftersom jag kan sälja en utforskad karta till Initiums handelsman. Varje karta är indelat i flera sektioner och ju mer jag utforskar, desto mer är handelsmannen villig att betala extra för. Det är också möjligt att köpa nya kartor och ge mig i kast med att gå vidare med äventyret.

The Legend of Legacy HD Remastered är ett charmigt rollspel med goda beståndsdelar och underhållande att utforska, men framåtrörelsen i spelet är ofta lite för långsam för spelets bästa. Om du föredrar en lite långsammare upplevelse eller har överseende med detta kan det dock vara värt att kika närmare på ändå.