Recension: Tetris Forever [PS4, PS5]
Tetris är för många definitionen av en klassiker inom spelvärlden, och nog har serien haft stort inflytande på många av de pusselspel vi spelar än idag. Det är något speciellt med dess enkla men beroendeframkallande upplägg, och miljontals människor världen över har staplat klossar (eller tetrominos som de egentligen heter) genom åren. Faktum är att serien snart fyller 40 år, och tanken är att det ska firas med pompa och ståt i form av Tetris Forever, ett spel som ger oss en åktur genom Tetris historia.
Serien har som nämnt hängt med ett tag och jag minns själv hur jag och syskonen utmanade varandra i Tetris på vårt NES i början av nittiotalet. Spelet var en udda fågel jämfört med de plattforms- sport- och äventyrsspel vi vanligtvis spelade, men visst fastnade även vi för det finurliga lilla pusselspelet. Under årens lopp har jag sprungit på spelserien i en eller annan form, men aldrig i en samling likt den här. Tetris Forever är nämligen inte bara ett spel, utan består av ca 15 titlar som sträcker sig från skaparen Alexey Pajitnovs prototyp från tidigt 80-tal till det sprillans nya, Tetris Time Warp.
Samlingen är lite extra intressant då man har strukturerat upp och designat den på ett väldigt sofistikerat sätt. Något som liknar en kampanj presenteras, men i form av berättelsen bakom spelet och dess framgångar. Olika perioder redovisas med hjälp av trevliga filmsnuttar, intervjuer med nyckelpersoner, informationsrutor, foton och så klart spel. De sistnämnda kläms in smidigt i samband med att de nämns så att jag direkt kan uppleva den aktuella titeln med informationen färskt i minnet. Det är ett trevligt och stilrent upplägg som verkligen lyckas med att rama in upplevelsen av historiens vingslag på ett bra sätt.
Utbudet av spel är bra men samlingen fokuserar huvudsakligen på de äldre titlarna från 80- och 90-talet vilket är förståeligt, men också lite synd då jag är övertygad om att senare tolkningar också hade kunnat leverera. Flera av de äldre titlarna är relativt lika sett till upplägg, men tydlig information om förändringar dem emellan som på den tiden sågs som banbrytande gör ändå att man vill testa alla. Dessutom är det inte endast spel i ”huvudserien” som är inkluderade utan även andra titlar som är allt från spinoffs, vidareutvecklingar av konceptet eller spel som helt enkelt hade ett inflytande på serien. Exempelvis nämns det tidigt hur en utvecklare relaterad till serien lyckades skapa en version av det kinesiska brädspelet Go, vilket senare ledde till att han blev anställd. Mycket riktigt kan vi testa även det spelet i samlingen.
När jag hoppar runt mellan de olika titlarna fascineras jag över den del av spelhistorien de representerar, och det är spännande att se hur många grundläggande koncept, som fortfarande används i speldesign, grundlades redan då. Något som dock är ett tveeggat svärd är hur man har valt att tillgängliggöra de olika titlarna. Exempelvis har de spel som ursprungligen endast släpptes i Japan ingen annan text än just japanska, vilket gör dem lite extra knepiga att ta till sig. Som tur är finns det ofta någorlunda träffsäkra instruktioner via pausmenyn.
Ett annat frågetecken som dyker upp gör det i relation till fokuset på just äldre titlar i serien. Jag tänker såklart på spelbara onlinelägen, vilka lyser med total frånvaro. Visserligen stödjer ett antal av spelen flera spelare (ett fåtal t.om. upp till fyra!), men det är inte alltid man har ett antal kamrater tillgodo hemma i tv-soffan. Det enda nya spelet i samlingen är Tetris Time Warp som förvisso underhåller med spännande hopp mellan eror, men inte har onlinelägen. Med flerspelarsuccéer i stil med Tetris 99 i relativ närtid kan man fråga sig hur tankegångarna har gått här.
Trots en mindre mängd smolk i bägaren får man ändå lyfta Tetris Forever som en spännande djupdykning i en klassisk spelserie. Många år av trogen service har genererat flera stabila titlar som håller än idag, så för den pusseltokige kan det här definitivt vara en samling att gräva ner sig i.