Recension: Tekken 8 [PS5]
Jag kanske inte skulle kalla mig själv för en expert på fightingspelsgenren, men det har alltid varit en genre som jag har varit intresserad av. Många av spelen har väldigt höga ingångströsklar för mina halvfumliga fingrar, men på något vis har jag alltid klickat med Tekken-spelen. Timmar av nötande i Tekken 3 och Tekken Tag Tournament har gjort att jag har blivit någorlunda kompetent med ett par karaktärer från detta udda galleri, och det blir därför en högtidsstund varje gång ett nytt spel i serien dyker upp.
Nu när Tekken 8 är här, är det ännu en gång dags att ta upp den något förvirrande kampen om Mishima Zaibatsu och se vem som råkar bli dumpad i en vulkan denna gång.
Jag är en av de få som faktiskt föredrar fightingspel med en solid soloupplevelse, helst i form av ett berättelseläge. Detta är ju lyckligtvis en trend som har börjat växa tack vare Mortal Kombat-spelen de senaste åren, och Tekken 8 hakar verkligen på där och bjuder på något alldeles extra. Om du inte är bekant med händelserna från tidigare spel finns det en serie videoklipp i spelet som återberättar saker i stora drag. I praktiken är det dock inte supernödvändigt, för den galenskap som berättelseläget bjuder på kan stå på helt egna ben.
Vi får följa Jin Kazama i hans kamp mot den maktgalne Kazuya Mishima som börjar med att en hel stad blir demolerad som en följd av deras stridande. Och från detta spektakel fortsätter berättelsen att inte bara trampa på gasen, utan även ställa sig upp och stampa på den. Det hela utvecklar sig till animedoftande galenskap som jag i princip bara har sett i det kolossalt underskattade Asura’s Wrath tidigare.
Berättelsen är inte superlång, men är en riktigt bra språngbräda in till resten av spelet. Här finner du förstås det obligatoriska onlineläget där du kan mäta dina färdigheter mot andra spelare runt om i världen. Överlag fungerar matchningen ganska bra, och det finns en ganska trevlig ”fysisk” lobby där du kan springa runt och utforska. Och förstås visa upp vilka häftiga kosmetiska prylar du har låst upp till din avatar. Vid en del tillfällen har jag upplevt ganska laggiga matcher, men det har varit tillräckligt sällan att det lika gärna kan hänga på motståndarens skakiga internetanslutning.
Utöver dessa lägen finner du även ett ganska kul koncept där du använder din onlineavatar, fast i ett sololäge istället. Där får du spela igenom ett berättelsedrivet scenario där du som nybörjare klampar in på en arkadhall och påbörjar din resa mot världsmästartiteln i Tekken 8. Det är ett kreativt upplägg som hjälper dig med grunderna i spelet och hur du applicerar dem i strid. Själva berättelsen är väl aningen tunn, men det spelar ingen roll i slutänden med tanke på hur många praktiska knep jag lärde mig på vägen.
Även om jag investerade ganska mycket tid i Tekken 7 var det inte ett spel jag fastnade i helt och hållet. Det fanns något som inte riktigt klaffade som på den ”gamla goda tiden” med Tekken 3. Denna känsla av att något fattas är dock helt bortblåst i denna senaste iteration av den långlivade fightingserien. Allting känns bekant, fast på bästa möjliga vis, och jag känner att jag kan hoppa in med favoritkaraktären Xiaoyu och hamra ut de få grundläggande attackkombinationer jag har lärt mig för att kunna överleva många kamper. Det faktum att spelet även inkluderar den gamla sidoaktiviteten Tekken Ball gör ju inte saken sämre heller.
Bland nyheterna i själva fightingsystemen hittar vi vad utvecklarna kallar ett Heat-system. Med en knapptryckning kan du bryta motståndarens defensiva stans och med lite tajming även få iväg en ganska destruktiv serie käftsmällar. Dessa kan blockeras av motståndaren, men samtidigt kommer du att orsaka en del skada ändå medan Heat-läget är aktivt. Detta är ett ganska nybörjarvänligt vis att kunna vända upp och ner på matcher, även om det kräver en hel del strategi mot skickligare motstånd.
Som ytterligare hjälpmedel finns det även ett speciellt läge du kan aktivera för att enkelt sätta ihop attackkombinationer med enskilda knapptryckningar istället för mer komplexa kombinationer. Det är ett bra sätt att komma igång om du känner att det är lite väl skräckinjagande till en början, samtidigt som det är en bra inkörsport för att få grepp om avståndsbedömning och avvägning mellan anfall och försvar. När du väl börjar få grepp om detta kan du stänga av funktionen och börja nöta kombinationer i träningsläget. Denna successiva introduktion till alla system är ett ypperligt vis att introducera någon som är nyfiken på genren, och lyckligtvis något som fler och fler spel i genren har börjat använda sig av.
Om du är någorlunda nyfiken på genren skulle jag säga att Tekken 8 är en utmärkt startpunkt med tanke på hur mycket hjälp det finns för att bli bättre. Är du en ärrad veteran kommer det att finnas precis lika mycket att hämta med tanke på hur högt skicklighetstaket är. Detta är Tekken är yppersta högform helt enkelt.