Recension: Taiko no Tetsujin: Rhythm Festival [PS5]
Rytmspel har alltid tillhört mina favoritgenrer och att få släppa loss i takt till någon rivig låt är oftast en riktigt skön känsla. Taiko no Tetsujin: Rhythm Festival är det senaste tillskottet i serien som funnits sedan 2001 och spelen är ett ständigt inslag i den japanska arkadscenen.
Själva grundkonceptet är enkelt. Du har en taikotrumma och två trumstockar, och ska följa anvisningarna som rullar förbi på skärmen och det handlar då om en kombination av kantslag och träffar på höger och vänster halva av trumman. Spelet har dessutom stöd för en fysisk trumkontroll, men denna har jag dessvärre inte haft tillgång till under recensionen.
Inga rytmspel är ju bättre än musiken som erbjuds och tyvärr lämnar Taiko no Tetsujin lite att önska på denna front. Låtarna är uppdelade i sex kategorier, anime, vocaloid, pop, spelmusik, klassisk musik och Bandai Namco-original. Jag fick med några låtpaket med recensionsexemplaret av spelet och hade tillgång till lite över 100 låtar och tyvärr är det bara ett tiotal som jag är tillräckligt bekant med för att kunna hänga med från start. Men de låtar jag känner igen är riktiga höjdare, som exempelvis signaturmelodierna till Neon Genesis Evangelion, första säsongen av Attack on Titan eller ett par musikstycken från Persona 5. Vill du dryga ut musikutbudet erbjuds det även en prenumerationstjänst som innehåller över 700 låtar.
Grundmekaniken är ganska enkel och jag finner snabbt en glädje i att hamra på knappar i takt till musiken. Dock är variationen förhållandevis liten och det finns bara en handfull olika typer av noter som kombineras. På högre svårighetsgrader ökas bara densiteten och det blir lätt att tappa koncentrationen och jag känner mig rentutav uttråkad bitvis i bristen på variation.
Förutom grundläget finns det ett onlineläge där du kan spela mot andra människor och det finns även ett rankingsystem så att du ska få ett motstånd som ligger ungefär på samma nivå som du. Onlineläget fungerar bra och de gånger jag kört det har det gått snabbt och smidigt att hitta någon att spela mot.
Festivaldelen i titeln anspelar på ett partyläge med några varianter på spelet. Det finns en leksaksduell, ett orkesterläge och en ninjadojo. I leksaksduellen spelar du mot en motståndare och väljer ut ett antal leksaker som du tillverkar och som ställer till det för motståndaren. Det kan handla om att noterna går mycket snabbare eller att du får en massa falska noter som du inte ska trumma på. Den har en egen kampanj med en simpel berättelse och upplåsning av nya leksaker under resans gång.
Orkesterläget är ett samarbetsläge för upp till fyra personer där man hjälps åt att spela en låt med olika instrument. Det finns ihopkedjade noter och noter som alla fyra måste pricka tillsammans för att få poäng. Ninjaläget är ganska likt standardspelet, men noterna är utbytta mot tematiska saker som shurikens, och din ninja rör sig framåt när du prickar noter, vilket gör att du får mindre och mindre tid på dig att se vad som kommer. Det är också ett fyrspelarläge där bottar fyller ut om ni är färre än fyra.
Den estetiska stilen är sockersöt kawaii och sprudlar av färger. Till en början gillar jag stilen, men en viss mättnad mot sockerchocken infinner sig efter ett tag, och när din trumma och molnet skrikpratar med varandra för tionde gången så skippar jag mellansekvensen. Under spelets gång vinner du mynt och får erfarenhetspoäng som kan köpa och låsa upp nya kosmetiska föremål. Det finns mängder av anpassningar av utseende, tillbehör, färger och namnplåt. Gillar du att ändra utseende mellan spelomgångarna så finns det mycket att hämta här även om det inte påverkar spelet på något annat sätt.
På det hela taget är Taiko no Tetsujin: Rhythm Festival ett rytmspel med bra grundmekanik, men där jag framförallt gärna hade sett ett annorlunda musikval. Men om du är en uttalad weeb så är det här ett musikspel för dig.