Recension: Sword Art Online Re: Hollow Fragment [PS4]
Bandai Namco har sett till att jag redan nu i sommar har kunnat återvända till Aincrad och få återförenas med mina vänner i den virtuella världen. Trenden att putsa till befintliga spel och släppa dem på nytt till PlayStation 4 blir starkare och starkare och den här gången är det dags för PlayStation Vita-versionen att bli snyggare och bättre(?).
Jag startar Sword Art Online Re: Hollow Fragment och börjar spelet från början. Det finns visserligen en funktion för ladda en sparfil från PlayStation Vita-versionen men eftersom det har gått snart ett år sedan jag recenserade spelet, avstår jag till en början. Jag bjuds på en återblick från serien där mitt minne fräschas upp en aning. Ungefär 10000 spelare är fast i det enorma Virtual Reality-styrda onlinerollspelet ”Sword Art Online” och jag är en av dem. Dör någon i spelvärlden, är det Game Over även i verkliga livet – det är bokstavligen en kamp för livet.
Innan jag kommer fram till staden där alla mina vänner finns, måste jag först kämpa mig igenom ett ganska tufft område som kallas ”Hollow” och verkar existera i en annan dimension av spelet. För ett år sedan minns jag att jag hade problem redan i detta område men nu känns allt lite enklare. Jag tror inte att utvecklarna har sänkt svårighetsgraden, utan snarare att jag har lärt mig att vara försiktigare och mer effektiv i striderna. Bossen som står mellan mig och Aincrad nedgör jag relativt enkelt på första försöket.
Detta följs av en tids tryckande på X-knappen eftersom ett stort sjok av berättelsen nu levereras i textrutor med stillbilder på karaktärerna. Med tanke på den mängd japanska rollspel jag har spelat borde jag vara van, men samtidigt känner jag att jag skulle uppskatta fler animerade sekvenser i denna nyutgåva av spelet.
När jag påbörjar mitt riktiga äventyr ute i stridsfältet upplever jag inte någon rejäl uppgradering i grafiken. Visst är allt i högre upplösning men samtidigt har denna version av spelet ärvt allt som var mindre bra med den förra; mossiga texturer och väldigt simpel bakgrundsgrafik. Titt som tätt poppar texturerna upp framför näsan på mig när jag sprungit för snabbt framåt och när många karaktärer vistas samtidigt på skärmen känner jag att bildfrekvensen sjunker.
En av nyheterna i den här utgåvan är möjligheten att skapa en kvinnlig huvudkaraktär, något som jag uppskattar även om jag själv inte brukar ändra något på min hjälte. Initiativet må vara bra men genomförandet lämnar mycket att önska eftersom filmsekvenserna fortfarande visar den manliga hjälten Kirito.
I denna version till PlayStation 4 går det dessutom att ansluta via PlayStation Network för att spela tillsammans med andra människor. Det går lätt att ansluta till befintliga spel men tyvärr är spelet alldeles för dåligt på att förklara hur jag ska bete mig tillsammans med mina medspelare. I gruppen jag hamnar står alla och skriker ”Event” tills jag förstår att vi ska teleportera oss till ett uppdrag. Sedan försvinner samtliga spelare och jag har ingen möjlighet att leta reda på dem. Mina vänner avslutar enkelt uppdraget under tiden jag står och letar efter dem på kartan.
Jag beslutar mig för att prova möjligheten att importera mitt sparade spel från PlayStation Vita-versionen – jag vill gärna se hur spelet beter sig längre fram i berättelsen. Nu stöter jag på väldiga problem eftersom jag tidigare har laddat ned extramaterial. Trots att jag inte har använt några delar av extramaterialet vägrar spelet låta mig ladda filen eller föra över den till min PlayStation 4 – klumpigt!
Om du inte har spelat Sword Art Online: Hollow Fragment tidigare, kan jag rekommendera spelet eftersom det har en bra berättelse, ett intressant koncept och ett trevligt stridssystem. Har du äventyrat runt Aincrad tidigare och förväntar dig en bättre upplevelse i PlayStation 4-versionen, kommer du förmodligen att bli besviken. Det enda incitamentet för att spela den här utgåvan skulle i så fall vara de extra bossar som denna version erbjuder.