Recension: Sword Art Online: Fatal Bullet [PS4]
Spelserien Sword Art Online har utvecklats på lite olika sätt från starten 2013. PlayStation-spelare har fått njuta av den simulerade online-världen i allt ifrån originalseriens Aincrad, vidare till Alfheim och sedan några mer eller mindre lyckade avarter. I Sword Art Online: Fatal Bullet, är det dags för tolkningen av anime-seriens tredje säsong, som utspelar sig i det fiktiva MMO-rollspelet Gun Gale Online.
Svärden kastas åt sidan och magin får stanna hemma, då denna titel helt fokuserar på eldvapen av olika slag. Om du känner att du saknar striderna med svärd, finns det dock alternativ i form av strålsvärd för de där intima mötena med monster. Kirito spelar en biroll i äventyret, och det känns uppfriskande att få ta sig an utmaningarna med min alldeles egna karaktär.
Jag anländer världen som en nybörjare och dras omedelbart in i en mindre konflikt där jag konfronteras med en av den tecknade seriens hjältinnor; Sinon. Efter en mindre strid mot fiender hittar min karaktär en väldigt sällsynt skatt i form av en artificiell intelligens som kallas Afasys. En konflikt uppstår rörande rätten till fyndet, men Afasys är redan bunden till min hjälte och det hjälper inte hur mycket högnivåkaraktärerna bråkar.
Efter introduktionen till stridsmekaniken och karaktärerna, öppnas staden Glocken upp för utforskning. Enligt det traditionella receptet finns det en del karaktärer att tala med och dialogerna är av klassiskt snitt med tal, stillbilder och mängder av text. En del av händelserna i spelets nav är dock väsentliga för att driva berättelsen framåt och därför ser jag till att avnjuta alla interaktioner som jag upptäcker.
För eventuella Sword Art Online-entusiaster, kan jag med glädje berätta att de allra flesta karaktärer från originalserien återfinns även i Fatal Bullet. Kirito, Asuna, Sinon, Premiere och Strea spelar betydande roller och går i de flesta fall även att få med sig i gruppen av äventyrare.
I föregående spel har jag känt att tempot har dragits ned ganska kraftigt av stridsmomenten där jag som spelare behöver utföra kombinationsattacker varvat med specialförmågor. I världen Gun Gale Online är detta inte något problem alls, då striderna är fokuserade kring snabba eldstrider med extremt rörliga fiender. Det är inte helt enkelt att träffa rätt när motståndarna flyger omkring som yra höns, men som tur är finns det ett hjälpläge där det räcker att jag siktar någorlunda rätt för att träffa.
Det går även att sikta med lite mer precision, och träffarna jag landar i detta läge gör betydligt mer skada. Alla fiender har extra sårbara punkter som kräver att jag zoomar in för att träffa rätt och utdela kritiska träffar. Efter varje avklarad strid belönas jag antingen med material, fynd eller extra ammunition, där det sistnämnda verkligen behövs. I Gun Gale Online kostar nämligen varje kula riktiga pengar; ett diaboliskt sätt för den fiktiva spelutvecklaren att tjäna mängder med pengar.
Varje ny nivå innehåller ett antal större bossar som står mellan mig och de delar som behövs för att ytterligare uppgradera min AI Afasys. Dessa större strider är riktigt underhållande och kräver att jag utdelar mängder med skada mot fienden, samtidigt som jag vallar mina kompanjoner och försöker se till att de inte dör eller fastnar i dörrar.
Med sitt ökade tempo, variationen av vapen och med det det bekanta karaktärsgalleriet, vinner Sword Art Online: Fatal Bullet inte bara ett extra poäng i betyg jämfört med föregående spel, utan också en helt ny plats i mitt hjärta. Om du uppskattar rollspel i MMO-genren och även uppskattar skjutvapen och mängder av möjligheter att konfigurera dessa, är titeln en given vinnare. Anime-stilen och nivånötandet får du på köpet.