Recension: Strike Vector EX [PS4]
Tänk dig ett spel där Top Gun kolliderar nos mot nos med Quake eller Doom (8/10). Ett spel där det mesta går i överljudsfart och där striderna växlar tempo likt ett femton minuter långt epos av Dream Theater. Ungefär här någonstans landar Strike Vector EX, utvecklat av franska studion Ragequit Corporation.
I grund och botten är detta ett spel där det är tänkt att spelare ska mötas i strid via internet, Klassiska lägen så som Deathmatch för lag och Capture the flag är solida flerspelarupplevelser och finns självklart representerade i spelet. Som en långsam ensamspelare, finner jag dock glädjen i något helt annat, även om det fortfarande rör sig om matcher på internet.
I Strike Vector EX ikläder jag mig rollen som en nybörjarpilot, som precis vant sig vid att ratta en Vector; det robotliknande skepp som är framtidens svar på stridsflygplan. En Vector är unik på många sätt; den kan omedelbart växla mellan att vara ett fartvidunder i luften, till att vara en långsam men stabilt hovrande stridsplattform. Att flyga en maskin av denna kaliber kräver mängder av träning, både för piloten och för spelaren.
För att bli riktigt framgångsrik, krävs det dessutom att du känner till dina styrkor och svagheter, samt att du utrustar ditt skepp därefter. Jag som har svårt att ta det lugnt och fokusera i stridens hetta, använder med fördel maskingevär som primärvapen, snarare än den kraftfulla prickskyttemodulen.
Tyvärr händer det lite för mycket på en gång i Strike Vector EX, där jag bombarderas med alternativ och konfigurationer samtidigt som jag försöker lära mig att flyga min plåtbjässe utan att krocka med bränsledepåer eller byggnadsfundament.
Berättelseläget som ska introducera mig till mekaniken och styrningen i spelet är så tråkig och oinspirerande att jag faktiskt inte orkar spela mer än några fåtal timmar. Det är uppenbart att enspelarläget är påklistrat i efterhand och ska kunna erbjuda något till nybörjare inom höghastighetsstrider.
I detta läge lär jag mig lite grann om hur jag styr min koloss, hur jag siktar och skjuter. Alla motståndare är kontrollerade av datorn och erbjuder ett sjysst motstånd. Dock stannar jag ofta upp och frågar mig själv vad jag håller på med eftersom det inte finns något som är kul eller underhållande att göra. Miljöerna är visserligen fantastiskt detaljrika och snygga, åtminstone för den som tycker om den arkitektoniska stilen som återfinns i oljeborrplattformar. Det finns däremot inget som gör att jag vill fortsätta berättelsen och därför ansluter jag mig till striderna på internet.
Efter några misslyckade försök att hitta med- och motspelare, träder jag in i den miljö som ska visa sig vara en lektion i förnedring. Av någon anledning hamnar jag tillsammans med spelare som långt överskrider mina färdigheter. Detta är visserligen inget som är ovanligt för mig när det kommer till online-spel, men jag tycker ändå att det är synd att jag inte kan få spela med någon på min nivå.
Ett av flerspelarlägena är dock riktigt underhållande, även om det för min del handlar om totalt nederlag: Demolition. Här gäller det att antingen försvara sina egna resurser eller att försöka förstöra motspelarnas. För mig blir det en katt-och-råtta-lek där jag som nybörjare faktiskt har chansen att lyckas smyga runt fienden och förstöra delar av deras bas när de kämpar mot mina duktiga medspelare.
Strike Vector EX är ett spel för dig som letar efter något som kan utmana dig rejält. Att kontrollera en Vector är inte lätt, och det underlättas inte av att spelet oftast befinner sig långt ovan molnen med en hastighet som är svindlande. Det är dock garanterat underhållande om du gillar snabba och intensiva online-skjutare.