Recension: SPY x ANYA: Operation Memories [PS5, PS4]

SPY x ANYA: Operation Memories är en vardagssimulator, där adopterade flickan Anya bor tillsammans med hemlige spionen Loid, lönnmördaren Yor och hunden Bond. Spelet är baserat på mangan SPY x FAMILY av Tatsuya Endo, och det finns även en anime med denna märkliga “familj”.

Anya är i denna kreation en vanlig elev med hög ambition och hon älskar dessutom att umgås med väninnan Becky. Eleverna ska skriva en stor uppsats och då får Anya idén om att sätta ihop en fotobok med info om hennes värdefulla minnen, och fotograferande visar sig vara spelets huvudsakliga mekanik.

Spelets japanska estetik är gullig och det ser ut som att jag tittar på en familjevänlig anime. Anyas gälla röst är dock enerverande att höra på ibland, men i övrigt tycker jag att röstskådespelarna gör en bra insats.

Var tredje dag ska Anya och familjen ut på utflykt, där jag ska fotografera händelser vid den valda platsen. Jag behöver justera fokus, sätta rätt vinkel och invänta rätt ögonblick för det perfekta fotot. Ramar i olika färger visar att jag har gjort rätt, men det kan bli besvärligt att få till en bra vinkel vid vissa situationer. Fotograferandet blir dessvärre enformigt och tråkigt i längden, vilket är synd när det är en så stor del av spelet.

Jag kan fotografera både hemma och i skolan, men möjligheterna är färre än under utflykterna. Anya kan föra en dialog med viktiga personer under dygnet för att fördjupa hennes relationer med dem, vilket kan låsa upp tecknade stillbilder för galleriet. Dialogerna i sig ger karaktärerna lite djup och jag lär mig mer om dem.

Om jag får tillräckligt med foton i albumet kan nya destinationer, kläder och andra tillgångar låsas upp. Det finns gott om utmaningar för mig att ta del av, där belöningar består av lotterikuponger och eurekalampor. Lotteriet pågår under samma dag som utflykten, och om jag har riktig tur kan jag vinna nya kläder åt Anya och hennes familj. Kläder och accessoarer är inte enbart för syns skull, vissa av plaggen ger Anya förmåner för en underlättad vardag, exempelvis öka chansen att vinna på lotteriet. Jag kan också köpa kläder och leksaker, varav det sistnämnda behövs för specifika fotograferingar under en utflykt.

Efter middagen så kan Anya antingen lägga sig för att ta sig an morgondagen, eller så kan ta del av minispel i hennes dagbok och det är här spelet visar sina bästa sidor. Bland utbudet av minispel finns olika kortspel, bowling och grönsakshackande. Yor kan visa sina stridstekniker genom att ge sig an på skurkar i bästa Kazuma Kiryu-stil. Det roligaste minispelet i mitt tycke är Anyas tolkning av Pac-Man, där hon ska äta jordnötter och undvika agenter i labyrinten. Så länge jag har tillräckligt med eurekalampor går det utmärkt att spela flera minispel innan läggdags.

Spy x Anya: Operation Memories har ett mysigt yttre, men dess upprepande upplägg ger inte tillräckligt med tillfredsställelse. och belöningarna i form av modeprylar är inte tillräckligt för att driva mig vidare. De roliga minispelen är en räddning från att jag sätter en stämpel med texten “underkänt” på slutbetyget. Nu har jag inte sett Spy x Family, men det är förstås möjligt att du får ut mer av upplevelsen om du är bekant med karaktärerna sedan tidigare. Om du gillar annorlunda japanska simulatorer, kan denna titel möjligtvis vara tilltalande. Men är du efter ett spel med engagerade utmaningar som ger goda belöningar bör du titta åt ett annat håll.