Recension: Spin Rhythm XD [PS5, PS4, PSVR2]

Jag har en stark förkärlek för rytmspel och när jag först såg en trailer för PC-versionen av Spin Rhythm XD höll jag tummarna för en konsolrelease. Önskningarna gick slutligen i uppfyllelse och jag skulle på ett kraftigt förenklat sätt beskriva spelupplevelsen som en mix av Guitar Hero och Lumines.

Spelmekaniskt påminner det en hel del om Guitar Hero-genren med alla spel som anammat samma grundkoncept där noter åker på en bana emot dig och du måste pricka dem och ibland trycka på rätt knapp. Snurren kommer in med ett hjul där du måste matcha noternas färger med de två färgerna på hjulet.

Standardfärger och standardutförande på banorna.

I de enklare svårighetsgraderna går det ganska fort att bli varm i kläderna och få höga betyg i stort sett varenda låt. Där handlar det om att pricka små noter, trycka på stora noter och ibland hålla in knappen och snurra och scratcha på hjulet. På de högre svårighetsgraderna införs nya mekaniker som att taktbyglar på R1-knappen och att du måste släppa de ihållande noterna vid rätt tillfälle. Utöver detta får vi även förväntade eskaleringar i form av att noterna åker mot dig betydligt snabbare och att det finns många fler noter. Steget mellan Normal och Hard är enormt och det krävs timmar av träning innan jag var redo att ta mig an det.

Det finns föredömligt många låtar i spelet och de allra flesta skulle jag klassa som olika undergenrer av elektronisk dansmusik. Överlag håller musiken bra klass, men jag kan inte låta bli att längta efter licensierad musik som jag känner igen. Om jag jämför med spel som just Guitar Hero och Singstar så lever de mycket på att du redan har koll på de flesta låtarna. Här finns det bara en låt jag hade hört innan och det var från spelet Just Shapes & Beats (9/10).

Här har jag låst upp lite kosmetiska förändringar och hjulet ser ut som en förstärkare med andra färger och banan har både blommor och utsmyckningar.

När du spelar låtar får du erfarenhetspoäng och dina nivåer kan användas för att låsa upp musik eller mängder av kosmetiska förändringar, som noternas format, notbanans utformning, hur hjulet ser ut, vilka färger du vill använda, menystil och menyfärgskala och mycket mer. Det är otroligt genomarbetat och den som vill låsa upp allt har många speltimmar att se fram emot.

Det finns också stöd för PlayStation VR2 och här blir jag tyvärr inte särskilt imponerad. Rent grafiskt blir det givetvis maffigt att ha spelet runt sig i alla riktningar, men spelmekaniken lämpar sig mycket bättre för DualSense än för PSVR2 Sense. Det krävs alldeles för stora rörelser, och precisionen när jag vill snurra hjulet blir mycket sämre. Plötsligt vänds frustrationen från mina egna misstag till oprecisa kontroller i spelet och jag vänder tillbaka till att spela utan hjälm.

Sammantaget bjuder Spin Rhythm XD på en trevlig spelupplevelse och om de skulle putsa VR-läget och släppa några låtpaket med mer kända artister så skulle betyget klättra för mig.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.