Recension: Space Otter Charlie [PS4]

Miljö och klimatfrågor är ämnen som ständigt engagerar. Jorden är hårt ansatt och det talas om att människan i värsta fall kanske inte ens kommer att kunna leva ett drägligt liv på vår planet i framtiden. Det är tunga ämnen som inte bara syns i nyheter världen över, utan även har börjat göra avtryck i spelens värld. Nyligen lyckades NASA landa en obemannad farkost på Mars, och det är bland annat på just andra planeter som hoppet om människans framtid kanske finns. Men om vi skulle bosätta oss på en annan planet, vad hade vi då gjort med djuren på jorden? Det är just det scenariot som Space Otter Charlie handlar om.

Uttern Charlie och hans vänner (varav en är en valross som heter något så roligt som Elon Tusk) är några av alla de djur som lämnats kvar på jorden när mänskligheten har tagit sin tillflykt från klimatförändringar och allt sämre livskvalitet. Efter att ha njutit av människornas frånvaro ett tag inser dock djuren att även de kommer att behöva ta sin tillflykt ut i rymden. Det är en rolig och unik grundsten i det bygge som utgör spelets handling, och efter ett antal misslyckade raketuppskjutningar har Charlie och två av hans kompanjoner lyckats ta sig upp bland stjärnorna.

Typiskt människor att lämna en massa skräp efter sig.

Space Otter Charlie är i grunden ett plattformsäventyr med en twist i form av låg gravitation. I jakten på en beboelig planet besöker jag gamla rymdstationer, asteroider och liknande platser där jag får simma fram genom ventilationsutrymmen, radioaktiva förvaringsrum och lavafyllda tunnlar. Kontrollerna är enkla att få grepp om och med hjälp av Charlies jetpack och ett par väldigt smidiga rymdstövlar kan jag snabbt och lätt ta mig runt i de olika miljöerna. Då och då behöver jag komma åt en svåråtkomlig knapp, försvara mig mot en fiende eller glida fram sittandes på en låda. Vid de tillfällena är Charlie smidigt nog utrustad med ett flertal olika högteknologiska vapen som alla fyller de funktioner de är till för.

De olika nivåerna har olika teman och fylls med diverse föremål jag kan samla på mig under mitt utforskande. Korta men informativa meddelanden ger ledtrådar om vad platsernas tidigare besökare har haft för sig, men skojar även till det ibland och bjuder på slumpmässig information om just uttrar, vilket håller liv i det roliga temat som genomsyrar spelet. Det går även att hitta energi, viktiga delar till uttrarnas rymdskepp, delar till uppgraderingar av Charlies utrustning och ritningar för att kunna snickra ihop dessa. Väl tillbaka på moderskeppet kan jag använda delar av energin jag har hittat till att stråla upp fler kamrater från jorden till skeppet. Dessa har olika yrken som tråkigt nog inte fyller någon aktiv funktion, men det är svårt att inte fnissa högt när jag strålar upp en muräna som jobbar som pizzabagare, eller en anka som ska agera säkerhetsexpert.

Resebloggaren Seymour (See more…), en av många djurkamrater som kan göra Charlie sällskap på skeppet.

Space Otter Charlie är inget jättelångt eller särskilt avancerat spel, men det har mycket som gör att det är en väldigt trevlig upplevelse. Framförallt lyckas det med att förmedla en på sätt och vis ganska relevant historia på ett lättsamt och skojigt sätt. Plattformsupplägget är enkelt och konkret vilket gör att det snabbt går att sätta sig in i kontrollerna och få ut så mycket nöje som möjligt av de olika nivåerna, oavsett om det gäller att planlöst glida fram genom en tom rymdstation eller att snabbt ta sig fram genom en glödhet tunnel. Musiken är stämningsfull och de flesta av ljudeffekterna är sådär härligt tillfredsställande som de kan vara när jag får in en fullträff på en fiende, undviker en fälla eller jetpackar mig fram genom nivåerna. Sammanfattningsvis är det en upplevelse som jag definitivt skulle kunna tänka mig se mer av.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.