Recension: Skylanders: Swap Force [PS4]
Vad finns det egentligen för förväntningar på ett när det släpps till en helt ny konsolgeneration? Vi vet redan nu att det inte kommer att finnas nya fysikeffekter för vare sig gräset eller håret, och det lär inte heller göras några ansträngningar rörande animeringarna för karaktärerna och miljöerna. I framtiden kan det säkert bli tal om funktioner som aldrig hade varit möjliga på PlayStation 3, men i dagsläget brukar det oftast handla om en regelrätt portning med lite snyggare yta för PS4-versionen.
Så hur blir det med Skylanders: Swap Force till PlayStation 4?
Jo, det spelet passar utmärkt in i den mallen. Ytan och ljussättningen har polerats till en hel del, vilket märks allra mest på jättarna från Skylanders: Giants. Jag kommer på mig själv att flera gånger beundra hur exempelvis Thumpback ser ut och om jag kisar lite, lite så tycker jag att det nästan ser ut som om det vore den fysiska figuren. Det andra nya med PlayStation 4-versionen är användandet av den tryckkänsliga plattan, men vi snackar inte direkt om något innovativt här. Istället är det en knapp som ger dig snabbare åtkomst till den aktiverade figuren (där du bl.a. kan registrera ägarskap och kolla in värden). Jag hade föredragit att det fanns en karta istället, men med tanke på hur vanligt det är att sabotera spelmekaniken med en ny gimmick så kanske jag får vara nöjd över att det inte skapades något destruktivt. Dessutom slipper vi SixAxis-kontrollen, precis som i PS3-versionen.
Själva spelet är däremot mycket bra. Förvisso är det mer utdraget i jämförelse med den suveräna föregångaren, men jag har det ändå barnsligt kul med alla nya slags minispel som ger en nödvändig variation. Fast då krävs det också att du måste köpa Swap-karaktärer som klarar av de åtta varianterna (underdelarnas olika förmågor). Det är enkelt att fastna i ett cynisk utspel om hur pass girig utvecklaren är, men så är inte fallet eftersom jag själv fick se prototyper där en karaktär kunde bytas ut på sex (!) olika sätt. I slutändan tycker jag ändå att de har funnit en bra balans utan att bli alldeles för kommersiellt tänkande.
Plånboken kommer ändå att lida i slutändan, men jag spenderar glatt pengar på dessa figurer istället för en viss konkurrent som inte bara gör ett dåligt spel, utan även illa skapade figuriner. Ja, jag tittar på dig, Disney Infinity. Nu finns det förvisso inte ens tillgängligt till PlayStation 4, men det är värt att påminnas om hur det kan se ut med en riktigt taskig balansering mellan kommers och spelglädje.
Ifall du redan äger Skylanders: Swap Force till PS3 finns det ingen anledning att kasta ut 600-700 kronor för denna version, men om du inte redan har det är det på tiden att du kastar dig in i denna underbara värld som helt genialiskt blandar mellan fysisk och digital underhållning. Och ja, även vuxna kan ha mycket kul med det.
Huvudsakliga anledningen till att köpa nya versionen är för att slippa ha båda maskinerna inkopplade. WTB bakåtkompatibilitet.