Recension: SD GUNDAM BATTLE ALLIANCE [PS4, PS5]

Trots att Gundam-universat har funnits i mer än 50 år, har jag aldrig utforskat det något vidare mycket. Gundam är ju en av många franchise som kretsar kring enorma robotar som slåss mot varandra, där alla utom Neon Genesis Evangelion har gått mig förbi.

Men med SD GUNDAM BATTLE ALLIANCE, blir det ändring på det. Här kastas jag in i en virtuell version av Gundam-världen där verkligheten blivit skev och där tidsrymder blandas i ett virrvarr. Det är upp till mig och mina vänner att ställa allt till rätta!

Förutom att tidsepokerna har blandats så att karaktärer och mechs från olika äventyr i TV-serien dyker upp samtidigt, visar det sig även att utvecklaren har konverterat de stora, grymma robotarna till en gulligare variant i spelet. För mig som inte känner igen några av dessa mekaniska jättar, spelar det dock ingen roll.

Äventyret är uppdelat i en mängd småuppdrag, vilka tidsmässigt sträcker sig från några minuter upp till en halvtimme. Mellan uppdragen förs berättelsen framåt via filmsekvenser och textbaserade dialogscener. Eftersom jag inte är bekant med Gundam-serien alls finns det tillfällen där jag inte riktigt hänger med, men då berättelsen verkar vara av det mer lättsamma slaget misstänker jag att jag inte missar något viktigt.

Jag kanske ser ut som en LEGO-figur, men jag är farlig ändå!

Själva uppdragen handlar ofta om att undersöka en plats där något besynnerligt inträffat. Det kan röra sig om en historisk Gundam som kraschat och behöver hjälp, att nedgöra en mäktig fiende eller rädda en stad från att bli söndertrampad.

Det som verkligen är intressant är att jag har möjlighet att återvända till samma uppdrag, men med olika fokus. I spelet har varianterna betydelse eftersom jag kan rätta till historien och efter hand ställa epoken till rätta.

Spelstilen är en enklare variant av hack ’n’ slash där mina robotar har en lätt attack, en hård attack samt möjligheten att kasta upp motståndarna i luften och utdela kombinationsslag. Ju längre jag kommer i berättelsen, desto viktigare är det att jag har lärt mig att få till långa attackserier.

Jag har även möjlighet att utföra en specialattack, vilken fylls på genom att jag utdelar slag i striderna. Till min hjälp har jag två kompanjoner som också rattar varsin robot och under uppdragen har jag möjlighet att även trigga deras specialattacker, något som är ett måste för att överleva bosstriderna.

Det finns en stark anledning att spela om uppdragen då spelet även bygger mycket på att uppgradera sina robotar och sin karaktär i äkta JRPG-anda. Runt om på kartan finns nämligen bitar och ritningar för att uppgradera befintliga, eller bygga ihop nya robotar. Som en sann JRPG-fantast, finner jag självklart detta nötande av nivåer helt underbart.

Som i alla JRPG, är det ett fasligt tjatter under uppdragen

Även om jag inte kan yttra mig om hur detta spel förhåller sig till Gundam-världen, känner jag mig belåten och road efter varje uppdrag. Och tack vare att varje uppdrag levereras i lagom långa segment, passar titeln mig som hand i handsken eftersom jag sällan har tid för långa spelsessioner.

Om du är ett stort Gundam-fan eller om du bara gillar stora robotar som försöker göra plåtmos av varandra tror jag att du kommer att uppskatta SD GUNDAM BATTLE ALLIANCE. Och om du, liksom jag, har begränsat med tid vet jag att du kommer att uppskatta upplägget med korta uppdrag.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.