Recension: Sakura Wars [PS4]
Sakura Wars är en japansk spelserie vars femte spel släpptes för nästan 15 år sedan till PlayStation 2. När Sega 2016 frågade fansen vilken spelserie de helst ville få tillbaka vann Sakura Wars överlägset. Med spel nummer sex har Sega därför valt att omstarta serien för att nå nya fans, medan de ändå hedrar arvet från föregångarna.
Vi befinner oss därför återigen i ett fiktivt 1940 med krig mot demoner och 12 år efter händelserna i det femte spelet. Du iklär dig rollen som Seijuro Kamiyama, före detta marinkapten, som har blivit omplacerad till imperiets teater i Tokyo efter ett missöde i tjänsten.
Din chef på plats informerar att du fått en ny chans att bekämpa demonerna som terroriserar mänskligheten. Du är nu kapten för Sakuras blom-division och boss för denna fem kvinnor starka trupp. För att kunna sköta dina uppgifter på teatern blir du tilldelad en Teletron, vilket i praktiken är en mobiltelefon. Via denna har du bland annat din karta och får meddelanden från dina kollegor.
Prio nummer ett är att du jobbar på din relation med alla de kvinnliga medlemmarna och stärker din trupps sammanhållning. Goda relationer gör att ni slåss bättre när ni utkämpar era robotstrider. Det är här de olika inslagen av dejtsimulator kommer in. Med jämna mellanrum ges du olika svarsalternativ i dina konversationer och behöver under tidspress välja rätt för att stryka dina medarbetare medhårs. Under de mest intima minispelen har du chansen att vara lite mer än bara deras chef.
För att lyckas väl med dina damer under dessa prövningar krävs att du är uppmärksam och förstår deras olikheter, intressen och personligheter. Vad som är rätt svar är inte alltid självklart.
Det mest ovana för mig med Sakura Wars var att alla konversationer rullade på utan att jag godkände detta med en knapptryckning, som jag är van vid i liknande spel. Några gånger försatte detta mig i lite jobbiga situationer innan jag började nyttja pausknappen.
Utöver olika typer av ärenden för teaterverksamheten finns det bilder att samla och det japanska kortspelet Koi-Koi att fördriva tiden med. Det mesta du kan hitta på är inte obligatoriskt utan mer för den som vill dröja sig kvar i spelvärlden och upptäcka allt.
Sakura Wars är en visuell roman med inslag av dejtsimulator och som även bjuder på förenklad robotaction. De tidigare spelen bjöd på turordningsbaserad strategi för robotstriderna, men här blir det något som känns inspirerat av Dynasty Wars. Det som stör mig mest är att jag aldrig misslyckas med mina uppdrag och jag känner mig aldrig direkt utmanad.
Hela spelet är uppbyggt som avsnitt i en japansk animeserie, där du mellan avsnitten kan få se glimtar av vad som kommer avhandlas i nästa kapitel. Eftersom jag uppskattar anime kan jag inte låta bli att le över tilltaget och njuta. Däremot är det svårt att le när jag regelbundet hamnar i situationer där jag förväntas bete mig perverst och det blir ett minispel av det hela. Visst, väldigt japanskt och jag bor ju ihop med ett gäng unga kvinnor…men varför?
Sakura Wars är ett gediget hantverk och underhållande spel även om det inte är för alla. Det här är spelet för dig som älskar japansk anime och visuella romaner. Tillhör du denna målgrupp har du många mysiga timmar framför dig. Ha bara inte för stora förväntningar på handlingen.