Recension: Saga Frontier Remastered [PS4]
För oss som älskar japanska rollspel var 90-talet en underbar tid där spelmakarna gick från klarhet till klarhet. En av giganterna var Square Soft, som under denna period etablerade serier som Final Fantasy och Front Mission. Då som idag fanns det en hel del titlar som aldrig nådde oss i Europa. De tre första spelen i Saga-serien släpptes exempelvis till Gameboy i Nordamerika under namnet The Final Fantasy Legend 1, 2 och 3. Allt för att rida på den populärare seriens namn. Detta följdes upp med Romancing Saga-trilogin till Super Nintendo, men den fick inte ens amerikanerna ta del av.
Dagens recension gäller en nyutgåva av det sjunde spelet i Saga-serien från 1997 till PlayStation och som aldrig släpptes i Europa. Den stora frågan är hur väl ett så pass gammalt spel har åldrats och om allt extramaterial räcker för att locka en ny generation av spelare.
Saga Frontier var något av en pionjär när det kommer till öppna rollspel, i synnerhet i den frihet att spela och förflytta sig som spelaren erbjuds. Inledningsvis har du sju huvudkaraktärer som kan spelas i valfri ordning och allt utspelas i ett universum som kallas Regionerna. För att lättare kunna välja får du en liten sammanfattning av varje karaktär innan du bestämmer dig.
Det finns bland annat en ung magiker vars öde är att utkämpa en kamp till döden med sin tvillingbror för att kunna lära sig den högsta formen av magi. Ett annat livsöde är den bekymmersfria barden som blivit utslängd hemifrån av sin mamma i förhoppningen att han ska ta livet på allvar och skaffa sig ett jobb. Hårda bud och lätt att relatera till med andra ord!
Mitt val av första karaktär föll dock på den hemliga agenten Emilia vars täckmantel är fotomodell. Jag föredrar eskapism när jag spelar! Dessvärre har hon ingen glädje av sina yrkesval och hamnar i finkan för mordet på sin fästman som, för att göra situationen ännu värre, också är polis. Naturligtvis är Emilia oskyldig och fast besluten att hitta den verkliga mördaren som hon har fått en glimt av när han flydde från brottsplatsen.
När du klarat upp en av dina huvudkaraktärers eskapader låser du upp polisen Fuse som är en ny karaktär och del av extramaterialet. Du ges möjlighet att spela med eller utan extra innehåll när du drar igång spelet. Tilläggen låter dig se nya scener och delar av äventyret som inte fanns från början när det begav sig. Bland de välkomna nya funktionerna hittar vi bland annat att kunna snabbspara och öka hastigheten på striderna och hela spelet i två steg.
Striderna är ett kapitel för sig, då du kommer behöva utkämpa väldigt många för att försöka uppnå alla dina karaktärers ambitioner. Trots att bataljerna påminner mycket om de sedvanliga systemen från denna era av japanska rollspel är det inte speciellt roligt att kriga, och känslan av kontroll är mindre än den borde vara. Nivån på motståndarna kan också slå om snabbt och kräva mycket harvande innan ni blir jämbördiga. Generellt brukar detta göra att den redan haltande handlingen blir lidande av alla avbrott. Den är i bästa fall helt okej, men för det mesta är berättelsen för tunn och alla strider får mig att tappa fokus på vad jag egentligen håller på med.
Som gammal aktiv retrospelare smälter jag dock direkt av både musiken och det mesta av det visuella. Jag skrockar fånigt när dialogerna är lite lustiga och är glad över att få ta del av detta stycke spelhistoria med allt vad det innebär. På samma gång inser jag att endast en minoritet av oss som spelar japanska rollspel kommer uppskatta detta.
Saga Frontier Remastered är för dig som spelade originalet och retroälskare av japanska rollspel som vill utmana sig själva. Jag spelade detta av nyfikenhet då jag tidigare bara spelat Saga Frontier 2 som är en ganska annorlunda spelupplevelse. Jag är övertygad om att jag uppskattat detta betydligt mer ifall jag haft en gammal relation till titeln.