Recension: Ride [PS4]

Efter att ha sett trailern till Ride blev jag väldigt nyfiken på stämningen och känslan. Spelet påminde om F1 från EA Sports, men självklart med motorcyklar som fordon. Som du kan gissa går spelet i korthet ut på att vara först vid målgången.

Du börjar med att skapa din förare som sedan följer med i Rides tre spellägen: ”Quick Mode”, ”World Tour” och ”Online”. Det förstnämnda är precis som det låter, ett snabbt och enkelt sätt att starta ett race mot datorn, en rival eller klockan. Eftersom många av mina bästa spelminnen kommer från dessa typer av spellägen är jag väldigt nöjd att även detta finns i Ride. Enkelt och elegant.

World Tour är mer komplext och invecklat. Här köper och säljer du bågar för att få precis den design och kraft du vill på motorcykeln och sedan klättra på världslistan genom att vinna de lopp du ställs inför. Alla lopp är kategoriserade på olika vis och i två steg. Första steget är vad för typ av motorcykel som får köras under loppet. Några fina exempel är tungvikts-, sport- och historiska motorcyklar. Steget efter är hur motorcykeln är uppbyggd så som två- eller trecylinders.

aprilia2[1]

Men jag är besviken på är hur få val man har för att förbättra motorcyklarnas prestanda och utseende. Det är möjligt att jag lever i en Need for Speed-bubbla där jag sitter i flera timmar för att få exakt som jag vill. Oavsett bör det finnas fler än två olika däck att välja mellan. Utbudet är helt enkelt dåligt.

Eftersom det inte skulle vara verklighetstroget att se Hondas VFR750R, som skapades 1987, ställas mot en Ducatis modeller från 2015, gillar jag kategoriseringen. Det blir också roligare att fokusera på specifika modeller och se om det är någon skillnad i körningen.

Som förstaintryck trodde jag World Tour skulle bli mitt favoritläge, men efter ett antal timmar tröttnade jag. Allt är likadant. Jag tävlar, vinner, går upp i rang och förbättrar min hoj. Det finns ingen som helst story bakom, vilket gör det väldigt själlöst och långtråkigt. Sedan känner jag inte av att svårighetsgraden ökade. Så vida jag inte krockar kommer jag alltid 30 sekunder före motståndarna.

I onlineläget kör man Quick Mode och kan kategorisera precis som i World Tour. Problemet är att man får vänta väldigt länge i lobbyn innan racet startar då motståndarna hoppar in och ut hela tiden. När det väl har startat flyger allt på som det ska däremot. Så fort första racet börjar är det direkt intriger, skitsnack och gasen i botten.

Online är varken jag eller motståndarna världsklassförare och alla vill vinna oavsett bekostnad. Därav flyger inte bara jag av banan ibland (i enspelarläget kör datorn i de allt för säkra hastigheterna). Alla krockar med varandra för att förhoppningsvis få motståndarna att i sin tur krocka. Alla tävlar och gör allt för att vinna oavsett bekostnad. Därav har vi den stora utmaningen i spelet här – lyckas du vinna första loppet får du gärna höra av dig!

Med det sagt gillar jag det här spelläget mycket mer än World Tour då det intensiva i racing blir mer tydligt eftersom konkurrensen blir större och säker körning  inte finns på kartan.

2_1600x0w[1]

Om vi sedan byter riktning och tittar på grafiken och spelmotorn är jag inte helt nöjd. Är man duktig på spelet och klarar av att varken krocka eller slira känns spelmotorn trovärdig. Det som förbättrar känslan är vissa små detaljer som när framhjulet stegrar på grund av lite för bra acceleration.

Problemen kommer när man kör dåligt. krockar med andra motståndare känns otroligt overkliga – oftast händer ingenting! Slirningar ser alltid exakt likadana ut och en del buggar dyker upp i onlineläget. Det är helt klart underkänt år 2015.

Grafiken i sig är inte heller den bästa.  Variationen på olika typer av landskap ska Milestone ha ett stort plus för, men hur banorna ser ut och hur de har lyckats spegla väderleken kan göras mycket bättre. Och publiken ger FIFA 2010-känsla. Bara vid ett tillfälle får jag en liten wow-känsla, precis innan racet börjar och solen är på väg ned och de har fångat den där perfekt rödgula färgen som speglas både i himlen och på vägen. Men jag vill ha fler wow i ett spel.

Bättre motorspel än Ride kan man finna, men det är ett godkänt spel som definitivt är roligare med en rival vid sin sida. I dessa typer av genres ska fordonen upplevas mekaniska, men inte hela spelupplevelsen.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.