Recension: Resident Evil: Revelations 2 – Episode 2 [PS4]
Det är verkligen en frisk fläkt att spela ett episodiskt spel där jag inte behöver vänta över en månad på nästa del. Även om jag var negativt inställd till en del av punkterna i Resident Evil: Revelations 2 – Episode 1 (5/10) var jag absolut nyfiken på att se vart Capcom planerade att ta berättelsen.
Om du inte har spelat första episoden av spelet ännu kan det vara värt att notera att jag kommer att ta upp en del saker som kan förstöra några överraskningar från den delen.
När vi lämnade berättelsen sist avslöjades det att händelserna utspelar sig på en ö som fungerar som en fängelsekoloni, där horribla experiment har utförts. Vi fick även veta att när Barry anländer på ön är det ett halvår efter de händelser du upplever ur Claires och Moiras perspektiv, vilket faktiskt ger en intressant synvinkel på handlingen.
I början av episoden träffar Claire och Moira ett par överlevande kollegor från TerraSave som också har blivit utrustade med armbanden som den mystiska Overseer kommunicerar genom. För att skapa panik i gruppen informeras alla om att de blivit injicerade med ett virus som reagerar på rädsla. Det gäller att hålla huvudet kallt med andra ord.
Claire och Moiras kapitel dominerades av frustration i min genomspelning. Jag försattes oavbrutet i situationer där jag var tvungen att döda horder av infekterade med oerhört knapphändiga resurser. Spänningen i scenarierna försvinner ganska omgående när jag tvingas att spela om kantiga stridssekvenser och gång på gång bli omringad och uppkäkad.
Bättre är det i andra halvan av episoden där jag kontrollerar Barry och Natalia. Berättandet är mer intressant, tempot är långsammare och mer genomtänkt och Barry har tagit en paus från sina fåniga referenser till tidigare spel i serien. Smygande är en taktik som med fördel kan användas vid flera tillfällen, och det finns en intressant mekanik som uppstår när du stöter på osynliga fiender. Eftersom Natalia har en övernaturlig förmåga att känna av var fienderna befinner sig, får Barry förlita sig på hennes instruktioner för att kunna döda dem.Med dessa två intryck i åtanke blir det både några steg bakåt och några steg framåt jämfört med förra episoden, men i slutänden känns det som ett bättre och mer innehållsrikt avsnitt. Raid Mode utökas med fler kartor och utmaningar, och redan i förra avsnittet var det ett ganska omfattande spelläge.
Jag önskar dock att Claires och Moiras sekvenser i kommande episoder är lite bättre designade och har lite mindre fokus på striderna. Med tanke på hur mycket bättre Barrys och Natalias sida av episoden blev av det lägre tempot hoppas jag att nästa avsnitt bjuder på ett jämnare intryck.
Varför ger du så dåliga betyg?
Jag hade med glädje delat ut bättre betyg om jag hade upplevt att spelet förtjänade det. 🙂
Det ska dock tilläggas att 6/10 inte är ett dåligt betyg. Det finns positiva bitar i spelet, precis som jag beskriver, men de är än så länge alldeles för få.
Hoppas 3:an & 4:an är bättre då
Annars brukar Resident Evil vara bra för jag kom ihåg det första Resident Evil jag blev så rädd när hundarna hoppade in genom fönstret.