Recension: Plantronics RIG 400 PRO HC
Under årets Gamescom hade jag ett möte med headsettillverkarna Plantronics, som där visade upp sina nya produktserier. De som fångade mitt intresse mest var RIG 400 PRO HC eftersom de arbetar vidare med ett välfungerande koncept som vi kunde se redan i Martins recension av RIG 500HS (8/10).
Kvar har vi det smarta modulära upplägget och lättviktsdesignen, men vi får också en del smarta nya funktioner som bidrar till smidigheten av användandet.
Den största nya funktionen som jag ser det är att volymjusteringen har flyttats från mitten på själva kabeln till kontakten. Detta gör att om du kopplar headsetet i din handkontroll kommer du att enkelt kunna ändra volymen med tummen utan att ens behöva släppa greppet om din DualShock 4. I stridens hetta underlättar detta väldigt mycket, och är tecken på att smart innovation inte behöver vara stora omvälvande saker.
Som en långtidsanvändare av Sonys Wireless Pulse Headset var det nästan en befrielse att byta ut dessa mot de fjäderlätta RIG 400 PRO-lurarna. Sonys lurar må ha relativt bra ljud, men varje gång jag använder dem vet jag att det är tidsfråga innan jag får huvudvärk av bågen. Denna känsla var dock som bortblåst, och jag kunde till och med klara av ett riktigt maratonpass med Shadow of the Tomb Raider (8/10) när det släpptes nyligen.
Ljudmässigt klarar lurarna av det mesta jag utmanar dem med, men när jag drar igång det dubstep-stinna Aaero (10/10) märks det att det saknas lite på basfronten. Det är ju dock ett extremfall, och i de flesta andra spel är det inte ens något jag reflekterar över. Övriga register återges tydligt och fint, och med tanke på att de till och med har stöd för Dolby Atmos är en fin bonus i denna prisklass.
Tyvärr finns det ju inte Atmos-stöd i PlayStation 4, men eftersom headsetet går att använda med samtliga aktuella plattformar kan det ju vara en bonus om du använder Xbox One eller PC. Det medföljer till och med en produktkod i lådan för att aktivera Atmos-licensen på upp till tio enheter, vilket är något som kostar extra pengar annars.
Jag har länge varit en spelare som föredrar surroundanläggning för spel, då onlinespel sällan ligger högt upp på min lista. Headset har dock utvecklats väldigt mycket sedan de började simulera fler kanaler, och med Dolby Atmos kan ju upplevelsen förstärkas ytterligare, förstås beroende på hur utvecklare väljer att implementera det. Vi kan ju samtidigt hålla tummarna för att Sony väljer att lägga till stöd för det i nästa konsol.
När jag fick testa lurarna på Gamescom var jag osäker på vad jag skulle förvänta mig, med tanke på att mässgolvet inte riktigt är det bästa stället att göra ljudtester på. Men jag har nu blivit övertygad om att det är dags att pensionera mitt gamla Wireless Pulse-headset.