Recension: Pistol Whip [PSVR]
Att betrakta en person som spelar ett VR-spel är underhållande och intressant, inte minst när det kommer till upplevelser som verkligen sätter spelaren i centrum och överöser den med instinktiva reaktioner. Superhot VR (8/10) är ett sådant men det ska visa sig att Pistol Whip roar ännu mer.
Men spelet är såklart inte till för att vi ska roa oss genom att betrakta andra. Utan för att jag som spelare ska få en åktur av rang, ackompanjerad av härligt pulserande elektronisk musik, levererad i tio nivåer.
Det som gör denna titel unik, är att den blandar element från ovan nämnda Superhot med bra pistolkänsla från Lethal VR (8/10) och samtidigt mosar in medryckande musik vilket gör att jag lever mig in i upplevelsen fullständigt.
Konceptet är att jag rör mig långsamt framåt i en nivå där fiender av olika slag dyker upp. För att överleva och samtidigt samla på mig poäng, måste jag skjuta dem i takt med musiken. Det går såklart att panikpeppra antagonisterna i pressade situationer, men då får jag lägre poäng.
Om jag inte hinner nedgöra en fiende i tid, kommer denna att skjuta mot mig och då gäller det att ducka eller flytta sig ur kulans bana. Det är här som spelet bjuder på underhållning för andra än spelaren. Många gånger utför jag Matrix-liknande akrobatiska övningar som får lårmusklerna att skrika efter en spelsession.
När jag tar mig vidare i nivåerna kommer även hinder med i bilden, och då behöver jag antingen huka mig, eller flytta mig åt sidan för att inte ta skada. På de högre svårighetsnivåerna utnyttjar spelet dessa till sin fördel genom att placera fiender efter dem. Eftersom det inte går att avfyra pistolen samtidigt som jag duckar, bjuder detta på en del panikartade situationer.
Pistol Whip är en kort upplevelse i sig, men meningen är såklart att spela om nivåerna och jaga poäng för att slå personbästa eller komma upp i rang på de globala topplistorna. Vill du göra det ännu intressantare kan du slå på mängder med tillval där du till exempel kan använda två pistoler eller inte har någon ammunition. Vill du verkligen ta dig an en utmaning, kan du även slå av den automatiska hjälpen för att sikta rätt.
Spelet glänser som starkast när jag spelar om en låt många gånger och verkligen träffar i exakt rätt takt till musiken. Då känns upplevelsen som en euforisk dans med klockren återkoppling för varje skott jag landar. Jag rekommenderar att du ökar vibrationsintensiteten i dina PlayStation Move-kontroller för en ännu bättre känsla.
Det enda som egentligen drar ned betyget för Pistol Whip är att det inte finns ett större utbud av låtar. Men samtidigt är det ju inte omöjligt att det kommer mängder av tilläggspaket med nya musikverk. Åtminstone hoppas jag det, och jag kommer gladeligen punga ut pengarna för varje paketering av extramaterial.
Får ta mig och skaffa VR hjälmen för att skaffa detta spel