Recension: Overpass [PS4]
Overpass är den där sortens spel som jag så gärna vill bli förälskad i direkt. Jag har nämligen en svag sida för spel där jag får framföra krockvänliga fordon på halsbrytande nivåer. Man kan alltså lugnt säga att mången fordon har lidit sina slutgiltiga öden i min kontroll genom åren.
I det här fallet fungerar dock saker lite annorlunda i Overpass. Det är nämligen inte renodlad racing från punkt A till punkt B som gäller, utan som titeln avslöjar är det mer en fråga om att färdas över hinderbanor av olika slag. Det är en intressant idé som får mig att drömma mig tillbaka till spel i stil med Trials-serien, som har givit mig mycket nöje genom åren. Här skippas dock komisk framtoning till förmån för ett lite mer häftigt och seriöst utseende.
Så tidigt som i upplärningsfasen blir jag dock lite fundersam när jag sitter i min lilla terrängbil. Till och med de enklaste hindren kräver en hel del precision, och det är många gånger jag fastnar halvvägs upp i en backe eller mot en trave stockar med mitt fordons monotona motorljud som enda kamrat, eftersom det konstigt nog inte finns någon musik under loppen. Jag backar ner igen, råkar snudda vid ett av banden som visar banans avgränsning och blir varse om att det leder till minus på mitt slutresultat. Efter några försök kommer jag upp och klarar mig förhoppningsvis en bit innan jag fastnar på nästa hinder.
Efter introduktionen ger jag mig på kampanjen. Där får jag tävla i omfattande evenemang, köpa nya fordon, skaffa sponsorer och sköta teamets ekonomi. Jag gillar upplägget och tycker att det skapar ett välbehövligt djup, men likt en ettrig baksätesförare påminns jag ständigt om problematiken med själva körandet. Det känns helt enkelt mer som slump än skicklighet när jag klarar mig över ett hinder, och trots att jag försöker använda mig av tipsen jag får slutar det ofta med att jag fastnar eller hamnar upp-och-ner på taket.
Jag försöker att använda mig av de olika hjulinställningarna, prova olika hastigheter, ändrar angreppsvinklar och tar det säkra före det osäkra, men det är precis som om mitt fordon är alldeles för lätt och känsligt för att något ska spela någon större roll. Banorna är stundtals lite för trånga vilket gör att jag utöver minuspoäng för missade hinder även får minus när jag nuddar en vägkant. Hade det endast varit såhär svårt framåt sluttampen av spelet skulle jag kanske ha överseende, men när det börjar såpass tidigt i spelet blir det bara frustrerande.
Jag vill gilla Overpass med dess häftiga miljöer och klockrena grundidé, det vill jag verkligen. Men det är svårt när det känns så orättvist att jag sitter och suckar uppgivet varje gång jag tar mig över ett hinder, bara för att vältas av en liten sten på andra sidan. Det finns säkerligen de som kommer att bli förtjusta i det här spelet, men för mig behövs några uppdateringar och plåsterlappar innan jag kommer att ge mig på det igen.