Recension: Oure [PS4]
När en protagonist i ett spel är ett barn, förknippar åtminstone jag hen med ett enormt mod. Under det gångna decenniet har jag respekterat och beundrat heroiska, unga människor som bland annat Oliver i Ni No Kuni eller Ellie i The Last of Us (9/10). Genom deras starka handlingar togs stora kliv mot mognad, och den osjälviska uppväxten är något jag får bevittna om i Heavy Spectrums äventyr Oure.
I början av spelet har världen stängts in utav tjocka moln, och en ung pojkes föräldrar skickar honom in i en mystisk värld ovanför molnen. Han upptäcker en unik förmåga och med hjälp av sin nya tillgång förvandlar gossen sig till en röd, flygande drake. Det mäktiga djuret har utseendemässigt ett asiatiskt påbrå och med lätt elegans fladdrar han i luften likt en vimpel vid sina flygturer.
Den utsökt vackra himmeln ger ett harmoniskt intryck och dess visuella stil påminner starkt om Journey (10/10), fast med moln istället för ökenmiljöer. Även om de berikande färgerna är underbara att beskåda, saknar dessvärre miljöerna variation. Det blir lite bättre när du tar dig an en av de åtta jättelika varelserna som hindrar din väg mot slutmålet, men överlag skulle spelet må bra av lite mer mångfald.
Eftersom draken inte kan dö finns det heller aldrig någon riktig fara, vilket känns lite trist eftersom det inte uppstår någon utmaning. Istället läggs vikten på den enorma upptäckarglädjen, då det finns massor av samlarobjekt i den stora världen ovanför de fluffiga molnen. Överallt finns blå klot som jag kan samla och med dessa kan jag aktivera titanernas torn, men även de många dolda pusslen. Att samla dessa blå bollar ökar definitivt det relativt korta spelets livslängd och med hjälp av upptäckta uppgraderingar kan jag dessutom lokalisera fler sfärer med en enkel piruett.
Titanerna vill hjälpa mig men innan dess behöver jag förtjäna deras assistans genom att acceptera utmaningarna i de unika striderna. På varje flygande gigant sitter skinande kristaller och jag behöver förstöra alla dessa för att vinna kolossens tillit, och det är en klurig uppgift att lösa juvelernas kombinationer.
Varje boss kräver olika strategier för att kunna vinna över dom, och det kan handla om reaktion, hjärngympa eller i vissa fall ren tur. Denna kombination av bosstrider och pussel är väldigt genomtänkt, och skapar ett trevligt temposkifte jämfört med utforskningen bland molnen.
Oure är ett kort spel, åtminstone om jag enbart spelar igenom självaste äventyret. Upplevelsen är ungefär fem timmar långt, men den rofyllda känslan av frihet jag fick när jag flög ovanför molnen fick mig att glömma bort tiden en bra stund. Om syftet är att skapa en form av avkoppling likt yoga, tycker jag att Heavy Spectrum Limited lyckats utmärkt med den bedriften. Det är ett konstnärligt litet underverk med mycket att upptäcka i det enorma molntäcket, och visst är det fantastiskt att ta del av ett ungt barns osjälviska mod.