Recension: Nights of Azure [PS4]
Vi är inte direkt bortskämda med kvalitativa actionrollspel från Japan till PS4. Just därför blev jag väldigt nyfiken när jag först hörde talas om Nights of Azure. De snabba striderna där vår kvinnliga protagonist gjorde slarvsylta av hemska monster såg riktigt snygga ut, och handlingen som verkade kretsa kring en homosexuell relation kändes som en frisk fläkt i spelmediet.
Tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig. Med facit i hand är striderna fortfarande snygga att titta på, men de saknar helt och hållet någon form utav utmaning. Trots att själva stridsmekaniken helt klart har potential, spelar det ingen roll när alla fiender jag möter enkelt kan besegras genom upprepade tryck på fyrkant. Det blir enformigt, och även om det går att variera attackerna känns det helt meningslöst då jag ändå vinner alla strider näst intill oskadd utan att anstränga mig.
Den ”romantiska” relationen mellan monsterdräparen Arnice och dödsdömda helgonet Lilysse är högst ointressant även den. Dialogerna, som endast har japanska röstskådespelare, känns styltiga och obekväma. Någon karaktärsutveckling är det inte tal om, och trots ständiga vinkar om att huvudkaraktärerna är mer än bara vänner vågar de aldrig riktigt ta hela steget ut ur garderoben. Det är som om utvecklarna Gust är rädda för att trampa någon på tårna på vägen ut.
Apropå de kvinnliga protagonisterna bör definitivt något nämnas om elefanten i rummet – Arnice och Lilysse har stulit bröstfysiken från Dead or Alive rakt av. Tjejernas tuttar studsar nämligen omkring som om de hoppar studsmatta vid varje andetag, vilket är svårt att missa då de är så stora att de nästan täcker hela skärmen i allt skumpande. Att hjältinnorna dessutom byter om till plagg som hade fått Miley Cyrus att rodna en bit in i spelet säger nog allt om kvinnosynen i Nights of Azure.
Långt ifrån hela äventyret är dock så dåligt som det låter. Jag gillar Pokémon-aspekten där det gäller att samla och träna monster som hjälper än på krigsfältet, samt lista ut vilka varelser som fungerar bäst tillsammans. Att utforskandet på kartorna har en tidsgräns känns fräscht, och jag gillar de annorlunda men nytänkande uppgraderingsmekanikerna mellan striderna, trots ett totalt opedagogiskt menysystem.
Största anledningen till att jag spelar vidare är dock den härliga musiken som har tydliga Castlevania-vibbar när den är som bäst. En annan ljusglimt som hindrar mig från att lägga undan handkontrollen är det helt frivilliga sidospåret i form utav en monsterarena, där jag faktiskt bjuds på lite utmaning. Där får äntligen stridssystemet chans att visa vad det går för, om än alldeles för sällan.
Det vansinnigt långsamma berättartempot, de sterila miljöerna och de stereotypa karaktärerna testar dock mitt tålamod alldeles för ofta, och jag har varit väldigt nära att avbryta resan i förtid flertalet gånger. Du bör med andra ord vara otroligt svältfödd på genren om du överväger att spendera tid med Nights of Azure.
sex säljer vet du jag tycker om snygga tjejer det blir nog ett köp och blev alldeles till mig när jag såg den sista bilden till mig
Är det något som jag ofta stör mig på i spel så är det tidsgränser, så även om det här sägs kännas fräscht är det antagligen ändå den meningen som gör mig mest skeptisk till spelet 🙂
Vad exakt innebär tidsgränsen? Gör den det omöjligt att utforska en hel bana på den tilldelade tiden, så att man i princip måste återvända till dem (förutsatt att det går?), eller är de mer där för att förhindra att man spenderar löjligt lång tid med respawnande monster eller liknande?
Och är banorna stora eller med (och därmed med korta eller långa tidsgränser)? Om det är 30 minuters nötande följt av 30 minuter till bara för att dubbelkolla att man inte missade en kista ute i ett hörn lockar det kanske inte så mycket, men skulle kanske kunna se en viss tjusning i det om det är hyfsat begränsade kartor där man bara får någon/några minuter på sig att utforska dem så att man i princip måste sätta upp en plan för att kunna stressa sig igenom de olika delarna av dem. Kan tycka det är kul att försöka hitta optimala vägar, men då får ju varje försök gå ganska snabbt 🙂
Tidsgränserna i det här spelet är väldigt snälla, och påverkar bara hur länge du kan vara ute och slåss åt gången. Med andra ord inte alls som i Lightning Returns: FFXIII, där klockan ständigt tickar ner mot slutet av spelet.
Varje område man låser upp går ganska bra att utforska till fullo under den tilldelade tiden, och det är snarare när man färdas mellan flera olika områden som det kan bli lite tajt om tid, vid exempelvis sidouppdrag. Om tiden skulle ta slut får du fortfarande behålla all XP och liknande, och det finns generöst med kontrollpunkter du kan resa till för att fortsätta i närheten av där tiden tog slut nästa gång. Så det är inget bestraffande system, och varje gång du återvänder till hotellet du bor på efter en viss tids utforskande får du attributpoäng som kan användas till uppgraderingar.
Tidsgränsen är för övrigt 15 minuter, men går att förlänga senare i spelet. Det dyker upp nya kistor med framslumpade föremål på de ganska små kartorna varje gång man påbörjar sitt utforskande, så att hitta allt är inte lika viktigt som i andra rollspel. Undantaget nyckelföremål vid sidouppdrag och liknande, som bara går att hitta en gång på en specifik plats.
Jag hade gärna sett att tidsgränsen hade fått spela en mycket större roll, men den lyckas ändå uppmuntra mig till att besegra fiender lite snabbare och undvika att stanna på samma ställe för länge.
Tack, låter ju helt klart hanterbart i så fall. Får nog bli ett inköp av detta vid tillfälle.
Ska bara klara av lite andra spel som står på tur först 🙂