Recension: NieR: Automata [PS4]
När det kommer till att skapa skruvade men intressanta berättelser och upplägg i spel, är troligtvis producenten Yoko Taro en av de ledande människorna i branschen. Bara det faktum att konceptet till NieR-serien är sprunget ur ett alternativt slut från Drakengard är smått otroligt. Han har dock lyckats skapa en övergripande berättelse som både är sammanhängande och fängslande.
I NieR: Automata får vi bekanta oss med en framtidsvision som är allt annat än ljus för mänskligheten. Utomjordingar har invaderat vår planet och släppt lös robotar som gör allt för att utrota människor, vilket så småningom leder till att de överlevande får rymma till Månen för att söka skydd. Därifrån samlar de kraft för att bygga upp en motståndsrörelse, i hopp om att kunna återta Jorden igen.
Du iklär dig rollen som en android med benämningen 2B, som är en del av YoRHa-styrkorna. Dessa stridsoptimerade maskiner är skapta av människorna för att bekämpa robotarna på jorden. Motståndsrörelsen har en hel del jobb framför sig innan jorden är befriad, och vägen till seger består av små gerillaoperationer där 2B tillsammans med följeslagaren 9S utforskar närområdet och eliminerar alla mekaniska hot.
Ganska snart öppnas spelvärlden upp, och anammar mer av ett rollspelsupplägg med sidouppdrag i den relativt öppna miljön. Flera av dessa hjälper till att penetrera den lite mystiska berättelsen, och om du vill ha lite mer kontext till vad du kämpar mot är det rekommenderat att göra många av dessa frivilliga uppdrag. Det är tyvärr inte alltid så roliga aktiveter som finns på menyn, utan det handlar ofta om att ta sig från ett ställe till ett annat för att prata med en karaktär eller hämta en pryl. Utvecklaren har även brutit mot grundregeln för en trevlig spelupplevelse och lagt in eskortuppdrag, något som i princip aldrig är en bra idé i spel.
Med Platinum Games bakom utvecklingen finns det högt ställda förväntningar när det kommer till presentation och stridssystem, och jag kan med glädje meddela att båda håller ypperlig klass. Striderna är hektiska och adrenalinpumpande, men ändå tillräckligt enkla för att kunna greppa grunderna ganska snabbt. På de lägre svårighetsgraderna kommer du inte att behöva e-sport-reflexer för att ta dig igenom berättelsen, men om du skruvar upp nivån kommer du att få kämpa även om du är en ärrad veteran i genren.
En av de absoluta höjdpunkterna i spelet är hur dynamisk kameran är. Ena minuten har du den klassiska tredjepersonsvyn, men i nästa spelsekvens kan kameran svänga runt och skildra det hela som ett sidorullande skjutarspel eller som ett bullet hell-spel i fågelperspektiv. Dessa konstanta vågor av överraskningar gör att spelet hela tiden känns fräscht, och jag satt som på nålar för att få reda på vad nästa sekvens skulle bjuda på. Detta tillsammans med ett fullkomligt lysande, och nästan lika dynamiskt soundtrack, skapar ett riktigt audiovisuellt mästerverk.
På den tekniska fronten finns det dock en del tillkortakommanden. Bildfrekvensen håller förvisso en ganska stabil nivå runt 60 bildrutor per sekund även när det sker mycket på skärmen, men miljöerna ser emellanåt ganska tråkiga och detaljlösa ut. Detta gör att spelet ser en aning föråldrat ut jämfört med många andra spel som finns på marknaden nu, men å andra sidan är utvecklarnas estetiska vision oftast klanderfri. Det är en svår balansgång att vandra, men generellt sett tycker jag Platinum Games har valt rätt väg.
Precis som i föregående spel är en genomspelning inte riktigt tillräckligt för att uppleva hela berättelsen. Utan att avslöja alltför mycket är detta ett spel som du tveklöst måste starta om direkt efter att du har nått första slutet.
Trots en del skavanker och tråkig uppdragsdesign på sidosysslorna är NieR: Automata något av det mest spännande som har hänt i genren på ganska länge. Vi bjuds på en härlig science fiction-historia med existentialism som fundament, blandat med bländande snyggt presenterad action och några av de häftigaste bosstriderna jag har upplevt på ett bra tag. Detta får du inte missa.
Ett bra spel, men jag är ändå lite besviken då jag anser att det första NieR är överlägset bättre när det gäller karaktärer, berättelsen, miljöerna osv. Det enda som är bättre här är grafiken och striderna.
Vore trevligt om första NieR släpptes till PS4 (och PC).
Höjdpunkten för mig var när jag började hacka grejer och märke att musiken ändrades, blev väldigt positivt överraskad av det och tycker det är väldigt häftigt och bra gjort.
Jag är också lite besviken på spelet. Karaktärerna känns väldigt platta (dock inte till ytan) och jag hade väntat mig Bayonetta-klass på striderna. Nu känns det som att attackerna saknar tyngd, och jag har aldrig ens i närheten av lika roligt i striderna här som i Bayonetta. Det här är mer i MGS Revengeance-nivå.
Ändå är det ett förbaskat bra spel och hela tiden tillräckligt roligt för att inte sluta spela. Jag älskar världen och dess bakgrundshistoria, alla väl dolda flörtar med originalspelet och musiken är fullständigt briljant! Den sömlösa övergången mellan olika genrer fungerar dessutom ännu bättre här än i föregångaren. Sen är alla märkliga dialoger med riktigt konstig humor helt i min smak också 🙂
Håller med dig Johan att det krävs flera genomspelningar, vilket känns som ett ännu större krav här än i originalet. Jag vill rekommendera alla som spelar det att se sluttexterna minst 3-4 gånger innan de funderar på att lägga ifrån sig spelet. Dock finns lite onödigt frustrerande spelsekvenser under tredje varvet, men det är bara att härda ut 😉
Visst är karaktärerna inte lika intressanta som i originalet, men jag tycker inte att Automata ställer högre krav på att spela igenom flera gånger, ser det snarare som att Yoko Taros spel knappast fulländas förrän det sista slutet är nått, det är liksom där han sammanfattar och ställer allt på sin spets.
Det som gör mig så fruktansvärt imponerad på hans spel, vilket han lyckats särskilt bra med i Automata, är hur han väver samman spelmekanik, berättande och allt från troféer, sparfilshantering och onlineläge till en helhet, för att kunna diskutera de frågor som är centrala i spelet, och för att kommunicera dessa till spelaren.
Men annars håller jag med dig Krille om att stridssystemet inte är lika bra som i Bayonetta, men det spelet saknar ju istället mycket av det där andra.
Jag ska inte sticka under stol med att Nier är ett av mina absoluta favoritspel någonsin, och att jag hade dött av glädje om det kom en nyversion till PS4 av det.
Men, med det sagt. Jag tycker Automata lyckas avhjälpa ett par problem som originalet hade – striderna är kul, det är aningen mindre grind-tungt (kanske för att sidouppdragen överlag är lite roligare.)
Visst, stridssystemet hade kanske kunnat få lite mer tyngd, men jag tycker ändå att Platinum gjorde det bästa det kunde under omständigheterna – jag antar att budgeten och utvecklingstiden var ganska komprimerad. Vi fick tre karaktärer med rätt distinkta fajtingstilar, och rätt varierade vapen/kombo-möjligheter. Metal Gear Rising möter Vanquish känns inte helt fjärran. Visst hade Bayonetta x Vanquish varit en trevligare och mer komplex önskan, men det hade nog tagit bort fokus från … handling och backstory.
Och mängden små påskägg, alla nickningar till föregångaren och filosofiska/psykologiska aspekter är tacksamt närvarande.
Jag visste redan innan jag startade spelet att Yoko Taro på något vis skulle krossa mig och få mig att må dåligt av att spela Nier: Automata, men likväl var jag inte alls beredd på vad som skulle hända. Och under stora delar av det ’sista’ varvet, under vissa bossfajter och mellansekvenser satt jag med hakan i golvet och svor över Taros råa, rena och smått sadistiska galenskap. (Jag är fortfarande lite emotionellt bakfull efter att ha kört c/d/e-slutet i en sittning häromkvällen).
Det största problemet är kanske att spelet inte riktigt kommer till sin fulla rätt förrän fram emot det ’tredje’ varvet, när saker fullständigt vänds upp och ner på.
Johan skickade mig den här länken häromdagen. Sjukt läsvärt perspektiv på Automata. https://waypoint.vice.com/en_us/article/the-uncomfortable-humanity-of-the-robots-that-inhabit-nier-automata