Recension: Neon Chrome [PS4]
Den finska utvecklaren 10tons har inte gjort sig känd för de mest ambitiösa eller innovativa projekten, med bland annat Tennis in the Face (5/10) och Baseball Riot (4/10) på meritlistan. Det är uppenbart att många av deras titlar har mobilplattformar som primär målgrupp, och saknar därför ett djup som normalt sett förväntas på konsoler.
Deras nya spel Neon Chrome överraskade mig därför genom att erbjuda spelmekaniker som inte är anpassade efter en pekskärm, utan istället presentera mig med en klassisk tvåspaksskjutare.
Upplägget kryddas ytterligare med hjälp av lätta roguelike-element som vi kan känna igen från bland annat Rogue Legacy (8/10), där du under spelets gång samlar på dig pengar som kan spenderas på uppgraderingar efter du har dött. Du får därför permanenta uppgraderingar av din karaktär trots att nivåerna genereras varje gång du startar om, och det finns en känsla av kontinuitet även om du skulle misslyckas med en runda.
Utvecklarna har även lånat konceptet med slumpade karaktärsklasser vid starten av varje runda, där varje klass har sina för- och nackdelar. Soldaten tål mer stryk och har oftast ett bättre startvapen än till exempel en hacker. Hackern har dock en robot med sig som kan skjuta på fiender, och kan öppna upp rum som är låsta för andra.
Under nivåerna kan du finna uppgraderingsstationer som ger dig möjligheten att installera implantat som förbättrar allt från hälsa till vapeneffektivitet. Det finns också vapenskåp där du har möjlighet att hitta en ny, mer kraftfull bössa, och det behövs verkligen efter ett tag. De första två nivåerna brukar oftast vara ganska enkla, men sedan vrids utmaningen upp markant. På vägen till översta våningen i komplexet stöter du dessutom på bossar som måste avverkas, och det krävs verkligen att du är välutrustad när du kommer dit.
Spelet har en skön cyberpunk-stämning med syntmusik som pumpar i bakgrunden hela tiden, och emellanåt känns det som en lite mer sansad version av Hotline Miami. Styrningen känns bra och exakt, vilket gör att det sällan är något annat än mitt eget fel som gör att jag dör i en eldstrid. Det är en väldigt viktig aspekt i ett spel som bygger på att göra saker om och om igen för att göra små, inkrementella framsteg.
Den grafiska presentationen är en aning trist då miljöerna ser lite lågupplösta och gryniga ut. Det hela är dessutom väldigt grått, med några få inslag av neonljus, men det känns inte riktigt tillräckligt för att göra nivåerna intressanta. Det är förmodligen en bieffekt av de genererade nivåerna, där det är enklare att få saker att passa ihop om det inte finns för stora kontraster i de olika byggblocken.
En väldigt kul funktion är att många av väggarna i nivåerna är förstörbara, vilket snabbt kan ändra på villkoren i en eldstrid. Om du skickar in en raket i en dörröppning som agerar flaskhals kan detta fälla en vägg som tidigare var ditt primära skydd, och då måste du tänka snabbt och ha en reträttväg.
Neon Chrome är inte byggt på helt nya idéer, men det gör inget eftersom 10tons har implementerat dessa idéer på ett genomtänkt vis. De erbjuder en solid bas med underhållande skjutande och en karaktärsutveckling som framkallar den där ”en gång till”-känslan och jag hoppas på mer sådant från dessa finska utvecklare!