Recension: Made in Abyss: Binary Star Falling into Darkness [PS4]

Made in Abyss är en otroligt bra anime-serie som handlar om barn som är grottutforskare i en väldig avgrund; The Abyss. I denna avgrund finns en helt ny värld med unika varelser, en unik flora och såklart magiska skatter som de försöker hitta.

Tyvärr är världen riktigt grym i avgrunden. Förutom att i princip allt som lever där försöker ta kål på barnen, drabbas dessutom alla som beger sig ned i djupet av en förbannelse som gör att de mår dåligt när de försöker ta sig upp igen. Om någon är oförsiktig och klättrar upp för snabbt, kan priset bli döden.

Jag sa ju till dig att inte resa dig upp för snabbt!

För att skildra dessa unga utforskares vardag, har utvecklaren Chime Corporation skapat ett spel som lånar resursletande från Atelier-serien, elakt designade nivåer med inspiration från Dark Souls och blandar dessa med ett relativt enkelt tillverkningssystem och en relativt tuff överlevnadsmekanik som fokuserar på mat.

Till en början, går det endast att spela en av de två versionerna av spelet; Hello Abyss, vilket under några timmar introducerar mig både för berättelsen från serien och samtidigt spelets mekanik. När jag är klar med denna startar det verkliga äventyret, Deep in Abyss, och det är här du får möta den riktiga storheten i spelet.

Karaktärsutvecklingen är uppdelad i två olika delar; din rang som bestämmer hur långt ned i avgrunden du kan ta dig samt dina färdigheter som du låser upp med erfarenhetspoäng. För att få erfarenhetspoäng, kan jag ta mig an uppdrag samt leta skatter, eller reliker. Relikerna kan säljas för pengar och erfarenhetspoäng, men används även för att uppgradera eller tillverka vapen och rustningar.

Det finns stor anledning att vara försiktig i närheten av dessa bestar

Än så länge låter detta som ett helt vanligt action-rollspel i den japanska andan. Men det verkliga nöjet träder fram i och med spelets utmaningar, vilket inte handlar uteslutande om stora bossar som ska nedgöras, utan den där desperata känslan av överlevnad när jag är djupt nere i underjorden.

Eftersom det inte går att teleportera sig hur som helst genom nivåerna till en början är vägen hem ofta en adrenalinfylld kamp. Det händer titt som tätt att jag hänger stilla i ett rep för att effekterna av förbannelsen ska släppa, samtidigt som flygande fiender attackerar mig. Min styrka mattas av för varje slag jag delar ut. Magen knorrar för att min hjälte är hungrig och självklart har jag bara tre kokta ägg kvar i packningen. Mitt enda vapen har tre, kanske fyra slag kvar innan det går sönder och jag har fortfarande långt kvar till trygghet.

Det är dessa ögonblick i Made in Abyss som gör det så grandiost, så bra. Euforin efter att ha klarat ett svårt uppdrag med nöd och näppe har jag inte upplevt i något annat spel tidigare, bortsett från From Softwares titlar då såklart.

Den där vackra pippin har en mörk sida

Att jag även får besöka de magiska platser som visats upp kort i anime-serien, emellanåt skymta Riko och Reg och framför allt smyga mig fram i närheten av de väldiga monster som jag vet är livsfarliga även på håll, det cementerar min känsla av att detta inte bara är ett spel värdigt sitt ursprung. Det är också något av det bästa jag spelat på väldigt, väldigt länge.

Visst har det problem med bilduppdateringen emellanåt. Visst fastnar jag ibland i osynliga element i nivåerna. Visst svär jag gång på gång över hur jag alltid blir översvämmad av fiender när jag är på väg hem. Men detta känns enbart som småsaker i det stora hela när det kommer till betygsättningen. Det här än så länge en värdig kandidat till årets spel för mig.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.