Recension: Macross -Shooting Insight- [PS5]

Macross -Shooting Insight- är det senaste tillskottet i den anrika science fiction-serien som för de flesta i väst kanske är mer känd under namnet ”Robotech”. Detta då Macross klipptes om rejält och fick mer västerländskt anpassade scener och karaktärer när det hela skulle översättas. I Japan har Macross dock varit något av ett fenomen sedan debuten på 80-talet och är tillsammans med Gundam en av de kanske mest ikoniska mecha-serierna någonsin. Macross sticker dock ut från mängden genom stort fokus på musik och idoler som genom åren har varit lika självklara delar av de olika serierna som Valkyrie-farkosterna.
Macross -Shooting Insight- erbjuder en nostalgisk resa för både nya och gamla fans och plockar vitt och brett från flera delar av de många olika Macross-serierna. Spelmekaniskt sett kombinerar titeln klassiskt shoot ’em up-upplägg ur flera olika perspektiv med älskade karaktärer och musik från tidigare delar i serien.
Spelmekaniken är överlag underhållande och fångar essensen av klassiska arkadskjutare på ett bra sätt. Spelet erbjuder en blandning av horisontellt och vertikalt scrollande sekvenser samt 360-graders skjutsekvenser, vilket ger oväntad variation i spelupplevelsen. Kontrollerna är responsiva, och varje Valkyrie har unika förmågor som spelaren kan utnyttja. Med det sagt kan spelets svårighetsgrad vara ojämn emellanåt och vissa sekvenser känns överdrivet utmanande, vilket kan leda till rejäla doser frustration. Detta kan delvis tillskrivas den ibland röriga grafiken, där bakgrundselement och effekter kan göra det svårt att urskilja fiendens attacker, vilket påverkar den övergripande spelupplevelsen negativt.

Berättelsen i spelet är en helt ny originalhistoria som sammanför piloter och sångerskor från olika tidsperioder i Macross-universumet. Tyvärr förmedlas handlingen på ett något förvirrande sätt. Inte helt oväntat bjuds det på många och långa dialogsekvenser mellan varje uppdrag som alla i princip dumpar delar av handlingen i knät på spelaren. Ett annat problem är att mycket av dialogen (som sker på japanska) levereras under pågående uppdrag, med textrutor placerade i ena hörnet av skärmen. Detta gör det svårt att följa med i vad som händer, särskilt under intensiva strider där fokus ligger på att undvika fiendens attacker. Denna metod för att föra handlingen framåt kan göra det utmanande för spelare som inte behärskar japanska att fullt ut uppskatta berättelsen och karaktärernas interaktioner.
Musiken är utan tvekan en av spelets starkaste sidor, och inkluderar populära låtar från hela serien som används effektivt för att förstärka spelupplevelsen. Genom att synkronisera med sångerskorna under spelets gång kan spelaren aktivera olika fördelar, såsom ökad eldkraft eller förbättrad manövrerbarhet. Denna integration av musik i spelmekaniken är både innovativ och trogen seriens rötter, vilket ger en extra dimension till spelet.

Grafiskt sett är spelet en blandad kompott. Medan modellerna av Valkyries och karaktärer är detaljerade och trogna sina originaldesigner, kan bakgrunderna och vissa visuella effekter vara distraherande. Det finns stunder där skärmen blir översvämmad av visuella element, vilket kan göra det svårt att fokusera på vad som faktiskt händer. Denna visuella överbelastning påverkar inte bara spelbarheten utan kan också bidra till den tidigare nämnda förvirringen i berättelsen.
Sammanfattningsvis erbjuder Macross -Shooting Insight- en nostalgisk resa för fans av serien, med underhållande spelmekanik och en imponerande musikalisk bakgrund. Dock hindras spelet av en förvirrande berättelsepresentation och visuella distraktioner som påverkar den övergripande upplevelsen. För de som kan se förbi dessa brister finns det en engagerande shoot ’em up-upplevelse att upptäcka, men för andra kan dessa hinder vara svåra att ignorera.