Recension: Looney Tunes Galactic Sports [Vita]
Minispelsamlingar är lite av ett tveeggat svärd. När de är väldesignade kan de vara underhållande sällskapsspel, men det kräver att det finns något som gör att det är roligt att spela om dem. Om detta saknas faller hela idén väldigt fort, i synnerhet om omväxlingen lyser med sin frånvaro.
Looney Tunes Galactic Sports innehåller en samling grenar som utövas av klassiska tecknade figurer från Looney Tunes-världen, som Daffy, Porky Pig och Yosemite Sam. Dessa karaktärer har av någon anledning samlats i rymden för att tävla i turneringar som innefattar allt från rymdgolf till hinderbanor.
Förutom att du kan få olika valörer på medaljerna beroende på hur du presterar i varje gren blir du även betygsatt på andra delmål. Det finns saker att samla på sig under nivåerna och dessa ger dig dels erfarenhetspoäng men även valuta som du kan använda för att låsa upp bonusprylar som förenklar utmaningarna i grenarna du tävlar i. Det kan till exempel vara extra tid i skyttetävlingarna som gör att du hinner samla på dig mer poäng, eller möjligheten att släppa ett städ i skallen på en motståndare i hinderbanorna.
Erfarenhetspoängen du samlar på dig låser upp nya karaktärer som du kan använda i tävlingarna, men även om alla har olika statistik och färdigheter känns skillnaden mellan dem väldigt marginell. Jag hade föreställt mig att karaktärerna åtminstone skulle uppföra sig olika genom deras etablerade personligheter, men trots att spelet har licensen för dessa figurer saknas dialog helt och hållet. Spelet hade med andra ord kunnat använda sig av helt anonyma karaktärer och stämningen hade varit identisk.
De olika grenarna är sex stycken till antalet och alla är väldigt begränsade, inte helt olikt spel som du kan hitta gratis på mobilplattformar. De fungerar felfritt, men saknar helt och hållet omspelningsvärde och ofta även utmaning. Det känns inte heller som att det finns något större slutmål att jobba mot genom de erfarenhetspoäng du får.
Det som kunde ha varit lite av en räddning för spelet är att det finns möjlighet att spela mot vänner, men inte heller detta genomförs på ett bra vis. Läget går inte att spela online, utan kräver att du har vänner lokalt som du kan ansluta till via ett ad hoc-nätverk.
Att detta glorifierade mobilspel kostar över 200 kronor och sedan erbjuder en bråkdel av vad många gratisspel gör på mobilplattformar är nästan ett hån. Visst, du slipper mikrotransaktioner, men det spelar ingen roll när det känns enformigt efter en halvtimme. Det hela började säkert med en bra idé, men den lyser med sin frånvaro i den färdiga produkten.