Recension: Little Witch Academia: Chamber of Time [PS4]
I mars 2013 släppte Yoh Yoshinari kortfilmen Little Witch Academia och äventyret fortsatte vidare, bland annat som en anime-serie 2016. Nu tar de unga eleverna på häxskolan sina trollstavar och gör debut i rollspelet Little Witch Academia: Chamber of Time.
Sommarlovet har börjat i Luna Nova-akademin där eleven Akko Kagari diskuterar sina planer med väninnorna Lotte och Suzy, men en kvarsittning i biblioteket ställer till det för impulsiva Akko. Hon blir tvingad att sortera böckerna men somnar efter en stunds sorterande. Efter att ha bli väckt av sina rumskamrater råkar hon tillsammans med sina kompisar hitta en hemlig gång till en mystisk kammare. Det blir märkligare när Kagari vaknar efter en god natts sömn och får återuppleva gårdagen.
Jag går tillbaka till biblioteket där böckerna ligger utspridda, men den hemliga dörren har inte påverkats av tiden. I kammaren hittar jag en enorm dörr och när Akko öppnar den kastas hon i en annan värld med farliga monster. Jag får ta del i spelets första strid där de tre tjejerna får använda sig av olika stridstekniker och trollformler mot fienden. Jag lär mig stridssystemet ganska fort och jag behöver endast besegra monstren innan nästa rum kan öppnas, men jag har svårt att placera min karaktär på rätt plats när hon ska slåss.
Den stora dörren kan ta mig till andra tempel, men för att komma vidare behöver jag hitta nycklar som finns utspridda i skolan. Jag tycker ganska snabbt att det blir långdraget att springa omkring i den enorma akademin. Korridorerna känns identiska med varandra vilket tyvärr gör det lätt att springa vilse i.
Utspritt över hela området finns kristallkulor där jag kan spara mitt äventyr, men jag måste ha en särskild dryck för att kunna aktivera kulan med magi. Att använda drycker för att använda magi känns onödigt och jag upplever det som ett ytterligare tidsödande moment. Jag saknar dessutom möjligheten att använda kulorna för att teleportera från en aktiverad glob till en annan för att spara tid.
Längre fram i spelet får Akko sällskap av fyra andra elever, med hennes rival Diana i spetsen. De personliga relationerna är upplyftande och jag gillar de roliga konversationerna mellan damerna under äventyrets gång. Jag skrattar glädjefyllt av de underhållande filmklippen där jag upplever de japanska röstskådespelarna som charmiga.
Upp till tre tjejer kan delta i striderna och efter en avklarad bana får deltagarna erfarenhetspoäng. I menyn kan jag öka en karaktärs status med de intjänade poängen, men jag kan också lära mig nya magier genom att tyda olika stjärnbilder. Dock blir proceduren monoton eftersom det endast går att få poäng på andra sidan av den stora porten.
Little Witch Academia: Chamber of Time påminner gott om en glad anime, men spelets klumpiga spelmekanik drar ner tempot radikalt. Om du tycker om filmen eller anime-serien kan detta rollspel eventuellt passa dig, men min rekommendation är dock att spara dina pengar till något annat.