Recension: Granblue Fantasy: Versus [PS4]
I mars 2014 släpptes det japanska rollspelet Granblue Fantasy till våra mobiltelefoner. Med karaktärsdesigner från Final Fantasy-serien och musikkompositören Nobuo Uematsu som medskapare lyckades det snabbt få fotfäste. Det var långt ifrån perfekt, men förädlades med åren och lockar idag över 24 miljoner spelare och har en animerad tv-serie.
Det som rollspelet med flytande öar och luftskepp dock saknade var ett vapenbaserat kampspel. Valet föll på Arc System Works då deras Guilty Gear– och BlazBlue-serie var goda riktmärken för vad man ville skapa. Resultatet är ett animedoftande kampsportsspel med vapen och karaktärer från spelvärlden i Granblue Fantasy. En så kallad spinoff.
Jag anar tidigt att det finns en djupare spelvärld därute än den som presenteras. Samtidigt förstår jag det medvetna valet att utelämna detta för att inte skrämma bort de som bara vill korsa klingor och ha skoj. Av detta skäl blir jag nyfiken på spelläget “RPG Mode”, men inser snabbt att det bara är ett lite roligare sätt att bekanta sig med kontrollerna. Trots att kampanjen är mycket längre än väntat är själva rollspelselementen och handlingen, trots unika bossar, inte speciellt bra.
Jämfört med kampanjer som andra spel i samma kategori, erbjuder är detta ändå ett steg framåt. Problemet är att datormotståndet är för lätt och rollspelselementen inte fyller någon riktig funktion. Spelläget går dock att avnjuta tillsammans med en vän, vilket är värt en eloge.
Granblue Fantasy: Versus har sex spellägen att välja på även om jag tycker att det egentligen bara finns tre. Utöver RPG-läget finns det två spellägen för att träna sina tekniker och tre för att möta motståndare. Jag bekantade mig med de elva spelbara karaktärerna i Arcade-läget för att finna den som kändes bäst för mig och imponerades över hur genomarbetade alla karaktärer var.
För att hävda dig på ärans arena har du lätt, mellan, tung och unik attack till ditt förfogande. Har du, som jag, Street Fighter i blodet kan du med en kvartscirkel framåt plus en av de fyra knapparna slå världen med häpnad. Allt handlar om tajming och känns mycket intuitivt. En intressant detalj är att dina fyra kraftfullare attacker har en symbol under hälsomätaren och behöver återhämta sig för att kunna användas igen. Det går alltså inte att bara mata elände över din motståndare.
För att få ta dig an internet krävs att du först utkämpar sju, bäst av tre strider och befäster din nivå. Hur tråkig kliché det än är blir detta spel som bäst när du utmanar och segrar över andra människor.
Sammantaget är Granblue Fantasy: Versus ett gott hantverk för alla som myser vid tanken på sammandrabbningar med skarpa vapen i 2,5 D. Alla elva kombattanterna är bra på sina egna sätt och sex stycken nedladdningsbara är på ingång.
Jag vill passa på att berömma spelets animationer och samtidigt lyfta den emellanåt helt underbara musiken som är lätt att missa i stridens hetta. Bland det bästa med spelet är dock hur utvecklaren skapat ett spel som alla kan ha kul med och ändå inte glömt bort de mest inbitna spelarna.