Recension: God of War Ragnarök [PC]
Det har gått nästan två år sedan Santa Monica Studio släppte God of War Ragnarök (10/10) och fullständigt blåste omkull mig, och många andra. Spelet bjuder på makalösa visuella upplevelser, känslofyllda berättelseögonblick och adrenalinpumpande action på en nivå som få andra spel når upp till, och nu har detta verk äntligen tagit steget till PC.
Det är dock inte de flitiga portningsexperterna Nixxes som ligger bakom detta projekt, utan istället Jetpack Interactive som även jobbade med portningen av föregångaren. Även om det förra spelet hade en del opolerade kanter vid lanseringen märks det tydligt att de har lärt sig mycket nu när de sjösätter avslutningen på Kratos nordiska äventyr. Som vanligt när det gäller PC-recensioner kommer jag att fokusera mest på jämförelser och tekniska aspekter, men om du vill få en uppfräschning av vad jag tycker om själva spelet i stort kan du läsa min PS5-recension här!
Det första som slår mig när jag kör igång spelet är att det är väldigt väloptimerat, trots att jag var lite orolig för de lite mastiga systemkraven för Ultra-nivån i grafikinställningarna. Min dator har drygt tre år på nacken nu, men klarar sig riktigt bra även om jag drar upp alla inställningar på max i 4K-upplösning.
Precis som i PC-versionen av Ghost of Tsushima (9/10) har utvecklarna implementerat möjligheten att använda den bildfrekvenshöjande funktionen Frame Generation, även om du inte har ett Nvidia-kort från 40-serien, men även utan denna funktion har jag upplevt väldigt bra prestanda överlag. De tydligaste undantagen är när spelvärlden öppnar upp en aning, som exempelvis när man paddlar omkring i Svartalfheim eller åker släde i Midgård, men även där var det inget som direkt störde spelupplevelsen.
Portningen är dock inte helt utan problem, och det finns ställen där PlayStation 5-versionen till och med fungerar bättre. Det första problemet jag upplevde under recensionsperioden är att ljudmixningen inte är helt hundra, och trots att jag har ändrat nivåerna på specifika delar i inställningsmenyn får jag inte helt rätt på det. Dels är dialogen lite otydlig emellanåt, men samtidigt hamnar även musiken lite i bakgrunden ibland. Och med tanke på hur bra både soundtracket och dialogen är vill man ju inte direkt gå miste om det när de dränks av andra ljud. Detta var inte ett problem på PlayStation, och borde därför gå att lösa med framtida patchar.
PC-versionen har även ett problem med att läsa in texturer och mer detaljerade versioner av miljön. Det händer dock inte hela tiden, men det är märkbart när man exempelvis går genom portaler mellan de olika världarna eller när man lämnar menyerna efter att ha fixat med utrustning eller färdigheter. Det är inte heller något som stjälper upplevelsen fullständigt, men det är lite trist att en sådan detalj uppstår så pass tydligt. Det ska ju inte heller vara omöjligt att fixa eftersom det inte var ett problem på vare sig PS4 eller PS5, så jag hoppas att detta är något som poleras bort i framtiden.
I de flesta recensioner jag har skrivit när det kommer till PC-portningar av PlayStation-spel har jag påpekat att PC-versionen är det tydligt bästa sättet att uppleva spelet jämfört med konsolversionen, men i God of War Ragnarök är det inte riktigt lika tydligt längre. Det handlar heller inte om att det är en undermålig portning, utöver de skavanker jag nämnde ovan, utan det handlar mer om att skillnaden mellan versionerna i detta fall inte är milsvid.
Den huvudsakliga fördelen med PC-versionen är att du får en renare bild tack vare exempelvis DLSS-uppskalning, och att du inte nödvändigtvis sitter fast vid 30 bildrutor per sekund om du vill maxa grafiken. Jag hade dock inte förväntat mig att vissa delar skulle fungera sämre än konsolversionen, och även om det är små detaljer som i teorin kan fixas i patchar så hör det inte riktigt hemma i den produkt de lanserade. Spelet är fortfarande toppklass, och förtjänar därför även att tekniken fungerar i toppklass.