Recension: Ghost of Tsushima: Director’s Cut [PC]
När man kikar tillbaka på spelen som släpptes under PlayStation 4-generationen finns det helt klart exempel på verk som har åldrats bättre än andra på den visuella fronten. Ett av de starkast lysande exemplen är utan tvekan Ghost of Tsushima (9/10) som på något magiskt vis lyckades skildra enastående vackra miljöer på en plattform som hade sin beskärda del av flaskhalsar.
Sedan dess har många PC-spelare längtat efter dagen där de skulle kunna uppleva detta samurajepos, och den långa väntan är nu slutligen över. Som brukligt när vi recenserar PC-spel ligger fokus mest på det tekniska och de skillnader som finns jämfört med konsolversionen, men om du är intresserad av berättelse och spelmekaniker också kan du läsa Jespers recension här!
Utöver lanseringen på PlayStation 4 fick spelet även en uppgradering till PlayStation 5 för snart tre år sedan, och redan där blev det en omvälvande uppgradering när spelet gick från 30 FPS till 60 FPS. De intensiva svärdstriderna fick ett helt nytt flyt som bidrog till inlevelsen, och det blev ännu lättare att hamna på sidospår bara för att utforska den vackra världen.
Tack vare ett exceptionellt optimeringsjobb av portningsexperterna Nixxes kan jag nu uppleva det hela i en bildfrekvens som närmar sig 120 FPS, och det är sannerligen en fest för ögonen. Men den högre bildfrekvensen är inte bara en visuell fördel, utan förkortar även fördröjningen mellan dina knapptryckningar och reaktionen på skärmen. Denna rapphet kommer sannerligen till användning när striderna börjar rampa upp så småningom, och varje millisekund är välkommen.
På tal om optimering har Nixxes även lagt extra tid på att se till att spelet rullar bra på Steam Deck. Detta har inte alltid varit fallet med PlayStation-spel som tar steget till PC, som exempelvis Horizon Forbidden West eller Returnal som är i princip ospelbara på den handhållna plattformen. I Ghost of Tsushima har du däremot en snudd på låst bildfrekvens på 30 FPS, och trots att en hel del grafiska detaljer är nedskalade märks det knappt när jag spelar det eftersom det visas på en relativt liten skärm. Även om spelet förtjänar att spelas på största möjliga skärm skulle jag inte ha några problem att rekommendera det till de som använder Steam Deck som sin primära spel-PC.
Om du är en troféjägare har jag både bra och dåliga nyheter med Ghost of Tsushima. Detta är nämligen första PC-portningen som tillåter dig att inkassera PlayStation-troféer om du kopplar ihop ditt PSN ID med spelet. Nackdelen är att PC-versionen använder samma trofélista som PS5-versionen, så du kommer inte att kunna dubbla upp dina intjänade pokaler. Det är lite synd, men samtidigt är det ett steg åt rätt håll och det stjälper inte något för mig åtminstone.
På grafikinställningsfronten finner vi de förväntade hjälpmedlen för att justera kvalitet och optimera prestanda, och i synnerhet de olika uppskalningsmetoderna som DLSS, XeSS och FSR. Spelet har dessutom stöd för frame generation, som är en teknik som skapar extra bildrutor baserat på information från tidigare bildruta och placerar in denna mellan de ”riktiga” bildrutorna för att skapa ett bättre flyt. Om du har ett RTX-kort i 40-serien är du säkert bekant med detta sedan tidigare, men här används dessutom motsvarande funktion från FSR-tekniken. Det gör att du använda frame generation oavsett vilket grafikkort du har, vilket är väldigt välkommet och något som jag gärna vill se mer av i andra spel i framtiden.
I det stora hela har Nixxes levererat en fantastisk portning av ett riktigt bra spel. Visst finns det några visuella skavanker här och var i form av lågupplösta texturer, men det är ganska lätt att ha överseende med detta när man sugs in av den stämningsfulla upplevelsen. Jag tycker att spelet i sig ibland förlitar sig lite för mycket på checklistor i den öppna spelvärlden, men berättelsen och de scriptade sekvenserna håller fortfarande toppklass. Om du inte har haft chansen att spela denna samurajberättelse tidigare, eller om du bara spelade det på PS4 är det utan tvekan värt att skaffa till PC. Hoppet från PS5-versionen är inte lika omfattande, men ändå ett ganska rejält steg uppåt tack vare de bättre uppskalningsmetoderna som finns tillgängliga på PC.