Recension: Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age [PS4]
Fråga valfri japan vilken den största rollspelsserien är och hen kommer med största sannolikhet att svara Dragon Quest. Denna spelserie som på allvar drog igång den japanska rollspelshysterin på 80-talet har aldrig blivit lika populär här i väst som exempelvis Final Fantasy eller Tales of-spelen, men i hemlandet Japan är dessa slime-fyllda äventyr fortfarande ohotad konung på tronen av drakdräpande i fantasifulla världar.
Till skillnad från andra titlar i genren håller sig Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age mest till beprövade koncept. Det turordningsbaserade stridssystemet försöker exempelvis inte återuppfinna något hjul, och är i stora drag identisk med normen för rollspelsstrider på 80- och 90-talet. Upplägget på berättandet där du, i rollen som den utvalde, ska rädda världen från mörka krafter känns minst sagt bekant. Att vissa ljudeffekter till och med låter precis som i originalspelet till NES känns som ett sista bevis på seriens smickrande syn på nostalgi och tradition.
Även om bristen på större innovation inte går att dölja, är spelets alla komponenter ändå välbeprövade och oerhört polerade. Jag är imponerad över hur kul och beroendeframkallande en på pappret föråldrad speldesign lyckas bli i Dragon Quest XI, och jag har alltid väldigt mysigt när jag utforskar dess härliga världar.
Framförallt är jag imponerad över hur välavvägt förhållandet mellan huvudspåret och sidosysslorna är. Det finns alltid tillräckligt många minispel och platser att utforska för att världen ska kännas stor och öppen, men på samma gång så pass få att jag aldrig tappar fokus från huvudhandlingen. Efter att ha letat ingredienser till det underhållande systemet för att smida ny utrustning ett tag, känner jag mig redo att besöka nästa by med fantasifullt tema och spännande karaktärer. Det blir en konstant framåtrörelse som alltid känns lagom.
Städerna längs resan har varierande ton och vitt skilda inspirationskällor. Att gå runt bland de varma källorna från Mount Huji i Kyoto-inspirerade byn Hotto, vars invånare enbart pratar i haiku-vers, är rofyllt och lugnande. Att hoppa runt bland dussintals marknadsstånd och gondoler i Venedig-inspirerade hamnstaden Gondolia känns festligt och vackert. Dessvärre lyckas byarna aldrig bli lika magiskt fantasifulla som platserna i Ni No Kuni II (9/10) tidigare i år, som dessutom var mycket vackrare att se på och som orkestrerades med underbar bakgrundsmusik.
Musiken i Dragon Quest låter däremot ofta vedervärdig. Titt som tätt dyker någon väldigt vacker slinga upp, men alltför ofta spelas samma repetitiva stycken upp med själlösa midi-instrument tills de blir riktigt enerverande att lyssna på. Värst blir det i vissa bosstrider, där tonerna blir så outhärdliga att jag tvingas stänga av ljudet en stund för att orka spela vidare. Det är synd, för när samma melodi framförs av en symfoniorkester i spelets öppningsscen låter det sagolikt.
Karaktärsdesignen som undertecknats Akira Toriyama, mest känd för mangaserierna Dragonball och Dr Slump, håller lyckligtvis högsta nivå hela vägen. Vänta dig mängder av kufiska karaktärer med bananklasefrisyrer och färgglada fiender med lustiga namn. Att utforska spelvärlden blir mycket roligare när jag stöter på komiska monster med botoxläppar och arga gurkor med namn som Cruelcumber längs vägen. Att dialogen dessutom är roligt skriven med smarta ordvitsar emellanåt gör inte saken sämre.
Att jag har svårt att slita mig från sagan beror nog mest på hur otroligt mysig och välbalanserad den är. Jag känner mig aldrig stressad eller irriterad ens när jag utmanar spelets svårare monster, och den trygghet som äventyrets traditionella upplägg medför har fortfarande sin charm.
Dragon Quest XI känns lite som att upptäcka nya avsnitt av en favoritserie från barndomen; trevligt, nostalgiskt och överraskande, om än inte lika spektakulärt som dagens populäraste utbud.
Det känns som om det finns en ganska stor chans att detta blir årets spel för min del. Men visst, det har några brister, som musiken. Överlag så tycker jag musiken är bra, men det är några störande delar. Ogillar speciellt 0:44 i Overworld Theme som spelas när man bara är ute i vildmarken och det är två noter som repeteras i flera sekunder. Usch! Det blir en grimas i stort sett varje gång man hör det. Lyckligtvis så har jag nu kommit så pass långt in i spelet så en annan Overworld Theme används.
Det jag har störst problem med är att midi-instrumenten får det att låta som ett retrospel från tidig PlayStation-era, vilket känns extra tråkigt då den västerländska versionen av Dragon Quest VIII hade orkestrerad musik framförd av Tokyo Metropolitan Symfoniorkester redan till Playstation 2. Mycket av musiken är vacker i grunden, men förstörs av onaturliga instrument som bara ger mig huvudvärk.
Jag förstår att man inte kan räkna med att alla rollspel ska ha musik uppspelad av en symfoniorkester, men det är mer eller mindre standard idag, Dragon Quest är en otroligt stor spelserie och spelets intro har ett orkestrerat stycke som låter sagolikt, för att tätt efter bjuda på osmakligt blipp-blopp-ljud. Dessutom finns spelets alla låtar i orkestrerad form i på spelets soundtrack-CD, som låter helt fantastiskt. Att man inte petat in dessa överlägsna varianter av musiken i spelet känns enbart korkat, oavsett om det beror på licenser eller liknande.
Med det klagandet ur mitt system kan jag mycket väl förstå att detta skulle kunna bli årets spel för dig. Det är bortsett från musiken otroligt polerat och jag är riktigt förtjust i flera av de små berättelserna man blir indragen i varje gång man besöker en ny by.
Att jag vid flera tillfällen valt att fortsätta spela detta trots att både Spider-Man och nya Tomb Raider funnits spelbara här hemma – två av årets mest efterlängtade spel för mig – säger en hel del om hur beroendeframkallande Dragon Quest XI är.