Recension: Disgaea 5: Alliance of Vengeance [PS4]
Det är få som hört talas om mästerverket Disgaea här i väst. Denna strategiska rollspelsserie som länge varit en favorit hos mig skrämmer tyvärr bort de flesta med sin nerskalade grafik, inrutade stridssystem, galna exploderande pingviner och minst sagt svårstavade speltitel. Men under den trubbiga ytan döljer sig något helt fantastiskt som fått mig att spendera flera hundratals timmar framför teven med ett stort leende på läpparna.
Lyckligtvis är det mesta sig likt i seriens sjätte del, Disgaea 5: Alliance of Vengeance (ja, du läste rätt, sjätte). En del saker har givetvis förbättrats, framförallt har det underhållande stridssystemet finslipats in i absurdum. Har du kommit i kontakt med spel som XCOM, Final Fantasy Tactics eller till och med schack har du redan koll på hur grunderna i de omgångsbaserade striderna över rutnätiga stridsfält fungerar.
Den enda skillnaden i Disgaea är egentligen att allting har skruvats upp till 10 000. Istället för att hålla dig till enstaka, simpla attacker gäller det att lyfta upp och kasta runt dina karaktärer över kartan, förvandla andra krigare till vapen eller bygga helt galna kombinationsattacker som bokstavligt talat kan sträcka sig över hela spelplanen. Ja, det är precis lika vansinnigt och underhållande som det låter!
Som titeln kanske avslöjar bjuder Alliance of Vengeance på en riktig hämndhistoria, och protagonisterna vi får följa denna gång har alla förlorat något riktigt viktigt i livet. Den övermäktige uslingen Void Dark, som är på god väg att erövra hela universum, är ansvarig och måste straffas. Huvudkaraktärerna består av Seraphina, en bortskämd men sadistisk prinsessa som är van att få allt hon pekar på och Killia, en tystlåten mästerkrigare som har en förkärlek till att sätta sig och äta mitt på slagfältet. Tillsammans måste de bilda en rebellstyrka och besegra Void Dark en gång för alla.
Då allting utspelar sig i Underjorden där våra hjältar i själva verket är ondskefulla, demoniska härskare över hemska undervärldar, bjuds det minst sagt på morbid humor emellanåt. Blanda detta med ett berättande där japanska galenskaper och ganska barnslig humor alltid står i centrum, får du ett resultat som liknar Familjen Addams på steroider – och jag fullkomligt älskar det! Nippon Ichi Software lyckas nämligen leverera dessa löjliga skämt på så extremt överdrivna sätt att få lär kunna hålla sig från att dra på smilbanden.
Tyvärr är huvudpersonerna inte lika minnesvärda denna gång som de vi lärt känna i tidigare äventyr. Visst är muskelberget Red Magnus som ständigt misstolkar varje förolämpning han får som en komplimang riktigt roligt skriven. Minst sagt unik är också kaninflickan Usalia som runtridandes på en gul, smällfet pingvin förvandlas till ett riktigt monster som skjuter lasrar ur ögonen om hon inte får äta curry med jämna mellanrum. Men ingen i karaktärsgalleriet lever upp till de gamla favoriterna, som den extremt sadistiska Etna eller Kung Fu-mästerkocken Mr Champloo som ständigt kryddade sina visdomsord med matmetaforer.
Spelmekaniskt bjuds vi däremot på den bästa versionen av Disgaea hittills. Utöver en rad finpolerade småuppdateringar som ger både striderna och pysslandet däremellan ett härligt flyt, har även flera större förändringar gjorts. Bland annat kan du nu ta krigsfångar i striderna som du senare torterar för att få över till din sida. Det nya uppdragssystemet som uppmuntrar till att variera ditt spelsätt är också ett välkommet inslag. Min personliga favorit är det nya hämndsystemet som likt ”Limit break” i Final Fantasy VII ger dina karaktärer tillgång till fler och starkare attacker efter att truppen har uthärdat en viss mängd skada, något som ständigt får mig att överväga ett större risktagande än tidigare.
Visst har även solen sina fläckar; allt är inte perfekt i spelet. Jag har exempelvis riktigt svårt att stå ut med den vedervärdiga sången som ständigt spelas i bakgrunden av hubbvärlden. Den ofantliga mängd föremål och förmågor jag förväntas hålla koll på är ibland lite väl krångliga att få en överblick på, och vissa menyer är onödigt röriga.
I det stora hela är Disgaea 5 ett spel som du inte får missa. Nytillkomna spelare bjuds på lagom med handhållning för att lära sig grunderna på ett kul och humoristiskt sätt i kombination med en lagom ökande svårighetsgrad. Veteraner bjuds på fler sätt än någonsin att anpassa sina strategier i striderna, och de moment som tidigare känts tradiga har nu snabbats upp eller gjorts om ordentligt.
Men kanske viktigast av allt – jag har alltid roligt när jag spelar Disgaea 5: Alliance of Vengeance, till och med när det går riktigt dåligt.
För en som gillar JRPGer och rundbaserade strategispel, och helst spelar den typen av spel på Vitan och som aldrig spelat något Disgaea, är det värt att spela Disgaea 3 eller 4? Eller ska man absolut satsa på 5:an på PS4?
Vill du absolut spela på Vitan (utan att använda Share Play) kan det vara värt att gå på fyran istället. Men bortser man från format tycker jag att femman är så mycket bättre och mer polerad än tidigare delar att jag inte ser någon som helst anledning att börja med något äldre spel – kör hellre dem efter att du kört igenom Disgaea 5 i så fall. I och för sig har fyran något roligare karaktärer, men rent spelmekaniskt är det inte riktigt lika vasst.
Bortsett från D2 är det nya karaktärer och handlingar i varje spel så där finns inte heller några direkta krav på en kronologisk ordning.
Men som sagt, vill du absolut spela på Vitan skulle jag nog rekommendera del fyra. Gillar du sedan grunderna i det tycker jag absolut att du ska gå vidare till Disgaea 5 trots att det är på PS4, eller invänta tills det eventuellt släpps på Vitan det med.
Dock vill jag poängtera att jag inte testat Vita-versionerna, men jag utgår från att de är exakt som originalversionerna till PS3 fast mer anpassade till en mindre skärm.
Kul att se dig göra en återkomst! Får hoppas det fortsätter klia lite i skriv-fingrarna. 🙂
Lite synd att Disgaea-serien är aningen för grind-tung för min smak, men kanske skulle överväga att ge mig på något av de portablare spelen för att ha något vettigare än Final Fantasy: Record Keeper och Alphabear att syssla med under pendlandet.
Var riktigt kul att få skrivit lite igen!
Disgaea 5 känns inte lika grind-tungt som tidigare delar – dels för att de snabbat upp eller bytt ut de tradigaste delarna från tidigare äventyr, men även för att det finns så ofantligt många olika saker att pilla med om man vill. Det finns till och med flera ”spellägen” man aldrig behöver röra vid för att klara huvudhandlingen, så det är mycket upp till än själv om man bara vill levla som i andra spel eller rösta fram och modifiera småförbättringar för varje litet föremål, reinkarnerad karaktär, bana eller till och med svårighetsgrad.
Men visst, lite grinding kommer man nog aldrig undan, och det är långt ifrån ett kort spel. Och om man verkligen vill grinda kan man göra det i hur många timmar som helst, men det behöver inte bli lika enformigt som i många andra spel. Ett tips är att om du råkar ut för ett spelläge eller stridsmekanik du inte tycker om så strunta i den helt och hållet – oftast går det bra att komma vidare ändå.
Tror det här spelet skulle passa bra i bärbart format, själv har jag bara provat PSP-versionen av ettan av de bärbara titlarna, men det fungerade utomordentligt bra även på det formatet – även om jag själv föredrar att spela Disgaea framför teven.
Så precis som jag sa till motz – om du bara vill prova på Disgaea i bärbart format är det nog del fyra som gäller. Fyran är också ganska välpolerat och har minnesvärda karaktärer. Själv drabbades jag tyvärr inte riktigt av samma sug att hela tiden vilja spela vidare och fundera ut nya strategier när man var hemifrån i del fyra som jag gör nu i Disgaea 5, men det kan mycket väl ha berott på att det var rätt likt föregångarna som jag hade plöjt ner rätt många timmar i tidigare.
Musiken i hubben går att ändra i datashopen…