Recension: Days Gone [PS4]
Deacon St. John kan vid första anblick framstå som en rå sälle. Han tillhör trots allt ett fredlöst motorcykelgäng. Samtidigt har han varvat ner, haft tur och lyckats finna och äkta kvinnan han vill dela resten av sitt liv med.
En hård man, men med hjärtat på rätta stället.
När ett obehagligt virus slår ut större delen av världens befolkning tillhör Deke en av de få som lyckas överleva – mycket tack vare sina år som motorcykelknutte. Det här är Dekes historia och resa från att vara en pålitlig prisjägare till att bli den hjälte världen behöver allra mest…
De som har överlevt delar världen med infekterade människor och djur som fått smeknamnet missfoster (freakers). Dessa finns i olika former och varianter, men har hunger och aggressivitet gemensamt. De är också ett betydligt större hot på natten än på dagen då ljus gör dem lättare att hantera.
Vi kastas in i vardagen för de två överlevarna Deacon och hans mc-polare Boozer. Efter ett uppdrag och introduktion till världen tar sig duon tillbaka till det torn de gjort till sin hemmabas.
Till skillnad från den stora majoriteten har Deke och Boozer valt att leva mer avsides istället för att tillhöra en bosättning. Detta innebär att det står dig fritt att hjälpa vem du vill, bestämma vilka uppdrag du accepterar och vilken sida i en konflikt du stödjer.
Trots denna frihet är du beroende av bosättningarna för att kunna köpa och sälja det du behöver. Genom att hålla bosättningarna på gott humör ökar du din nivå och kan låsa upp bättre utrustning, vapen och delar till din motorcykel. Mekanikern hjälper dig att sätta din personliga prägel och uppgraderar bågens olika beståndsdelar för ett behagligare liv på vägarna.
Motorcykeln spelar en mycket central roll i detta överlevnadsspel där det mesta i din omgivning önskar livet ur dig. Har du besökt en plats tidigare och det inte finns ett bo av monster mellan dig och din destination kan du göra snabbresor för att spara tid. Du får dock inte glömma bort att reparera och tanka din hoj. En trasig eller otankad motorcykel är bara en ovanligt stor pappersvikt.
Av detta skäl blir det snabbt livsnödvändigt att börja tjäna ihop krediter och erfarenhetspoäng. Krediter låter dig fylla på ammunition, utrustning, tanka och så vidare. De flesta av dessa behov går att lösa kostnadsfritt i den öppna spelvärlden, men ibland är det skönt att spara tid.
Med dina erfarenhetspoäng kan du välja bland mängder av användbara färdigheter och bonusar som passar just din spelstil. Föredrar du närstrid framför att skjuta dina fiender på avstånd? Vill du få ut mer kräm från dina förbandslådor eller kunna smyga förbi potentiella hot som en skugga? Valet är ditt.
Days Gone utspelar sig i en öppen spelvärld med några olika handlingar och sidoäventyr att fullfölja. Det finns gott om uppdrag och uppgifter för den som vill upptäcka allt och vara grundlig. Ett fåtal är obligatoriska och tillhör huvudberättelsen. Via tillbakablickar och filmsekvenser får vi veta mer om Deacon och vad han varit med om.
Det första som slår mig är vilken bra helhetsupplevelse Bend Studio lyckas förmedla. Allt från den grafiska realismen, musiken, animationerna, till kontrollerna och röstskådespelarna skapar en helt rätt stämning.
Mitt största problem är att jag inte är helt förtjust i öppna spelvärldar och föredrar en tight handling. Därför uppskattade jag de passager där spelet ger mig tydliga mål och låter handlingen ta mig framåt allra mest.
Samtidigt njöt jag av att få känna mig som Daryl Nixon från The Walking Dead med min båge och armborst i högsta hugg. Inlevelsen var total. Även om Deacon St. John utseendemässigt får mig att tänka på Marcus Fenix från Gears of War.
Jag tycker spelets styrka är just hur bekant många saker känns. Bara min första speltimme var jag helt lyrisk och tänkte att det var ett mycket bra substitut till The Last of Us. Några timmar senare var jag tvungen att omvärdera mitt första intryck och ville veta mer om vad spelstudion gjort tidigare.
Amerikanska Eidetic grundades 1993 i Oregon av två avhoppare från Infocom. En studio som främst skrev in sig i spelhistorien med sin textbaserade äventyrstrilogi Zork.
Syphon Filter blev deras stora genombrottet och efter att ha släppt en uppföljare år 2000 köptes Eidetic upp av Sony Interactive Entertainment och bytte namn till Bend Studios. Namnet Bend är lånat av den lilla stad i delstaten Oregon där studion också har sitt huvudkontor.
Studions mest kända spel i modern tid är Uncharted: Golden Abyss från 2012 till Vita. Sedan har det varit tyst, jobbats i hemlighet och först i början av 2015 startade produktionen av Days Gone med full styrka.
Det är troligen heller ingen tillfällighet att spelet utspelar sig på den amerikanska västkusten och i samma delstat som studions huvudkontor.
De har verkligen lyckats återge västkusten med Unreal Engine 4 bra och har haft höga ambitioner med sitt mest påkostade spel.
Vad blir då domen? Bend Studio har skapat en minnesvärd titel i en mycket hård konkurrens. Den hade tjänat på att vara en mer tajt historia, men det här är bra – riktigt bra. En extra eloge till Nathan Whitehead för spelmusik jag gärna lyssnar på när jag inte spelar. Jag kan varmt rekommendera detta spel till alla fans av spel i denna genre.