Recension: Cyberdimension Neptunia: 4 Goddesses Online [PS4]
Neptunia-serien hade sin debut på PlayStation 3 redan 2010 och ett tiotal uppföljare och avstickare har sett dagens ljus sedan dess. I Cyberdimension Neptunia: 4 Goddessess Online är de fyra gudinnorna tillbaka och ska betatesta ett nytt onlinerollspel. I detta metadoftande upplägg byts miljön till en värld fylld av klassiska fantasyelement som svärd och magier.
Jag har inte spelat de tidigare spelen och tar mig an detta som vilket japansk actionrollspel som helst. Efter en lite för lång inledningsdialog och inlärningssekvens, har protagonisternas personligheter och yrken i onlinespelet satts och spelet kan börja på riktigt.
Dialogen och berättelsen förs framåt som en interaktiv roman och bjuder som väntat på stora mängder text. I centrum finns staden Wishuel med traditionella komponenter som butiker och ett äventyrargille där uppdragen delas ut. Här utspelar sig också obligatoriska och valfria händelser som öppnar upp nya områden att utforska.
När jag ger mig in i ett område styr jag en av figurerna och kan programmera beteendet hos de andra tre jag har med mig i gruppen. Jag kan exempelvis säga åt mina kompanjoner att använda sina magipoäng sparsamt eller attackera med allt de har. Likt andra spel i genren har varje fiende en svaghet och gruppens färdigheter har olika element som kan ge ett taktiskt övertag.
Stridssystemet är enkelt, men genomtänkt och ger ett bra flyt även om det bitvis känns som att hamrande på grundattackknappen ger bäst resultat. De enda tillfällena jag stannar upp och planerar mitt anfall är i bosstriderna där svårighetsgraden höjs ett snäpp jämfört med monsterhorderna på kartorna. I längden blir dock striderna tråkiga och repetitiva och specialförmågorna känns tämligen oinspirerade.
Det finns även en onlinefunktion där upp till fyra spelare kan ta kontroll över varsin hjälte och ta sig an lite svårare specialuppdrag. Tyvärr har det inte funnit några andra spelare online när jag försökt sätta ihop en grupp och jag har endast kunna testa dem med datorkontrollerade kompanjoner.
Trots ett gott hantverk i alla grundkomponenter har jag ändå en naggande känsla att jag har sett det här förut och den enkla svårighetsgraden gör att det känns lite slentrianmässigt. Termen fan-service tycker jag får ta lite för mycket plats och jag får känslan att spelets främsta försäljningsargument är de korta kjolarna och djupa urringningarna. Helhetsintrycket för mig är att Cyberdimension Neptunia är en högupplöst version av ett spel från förra eller rent utav förrförra generationen, och givet mängden kvalitetsrollspel som finns på marknaden tror jag att detta endast tilltalar inbitna fans av serien.