Recension: Cursed to Golf [PS4, PS5]
Golf kan vara en riskabel sport om man inte är försiktig. Vanliga skador inkluderar förslitningsskador i diverse leder, eller det mer osannolika scenariot att man får en felslagen golfboll på sig. Dessa skador är dock milda jämfört med oturen vår protagonist i Cursed to Golf har – en blixt slår ner precis när han är på väg att sänka sitt sista slag i en stor turnering.
I normala fall hade golfkarriären tagit ett tvärt slut här (på grund av dödsfallet), men oturen fortsätter. Vår hjälte har råkat ut för en förbannelse och hamnat i golfarnas skärseld. För att ha en chans till att få komma tillbaks till livet behöver jag utmana och vinna i en väldigt udda golftävling med lite annorlunda regler och banlayout än jag är van vid.
För att vara ett spel vars namn innehåller ordet golf, så är golfandet inte särskilt centralt i spelandet. Eller, det är en sanning med modifikation. Visst håller jag i en golfklubba och ska försöka få ner en golfboll i ett hål, men sanningen är att Cursed to Golf är betydligt mer likt ett pusselspel, då banorna kräver en enorm grad av klurande att klara av med de fåtalet slag jag har på mig. Dock finns det hjälpmedel att använda sig av – jag har tillgång till kort med lite olika speciella egenskaper – extraslag, omslag, vattenfrysare, med mera.
De olika hålen jag måste ta mig igenom och besegra är lite slumpmässigt dragna från en samling av diaboliskt konstruerade hål, vilket gör att varje genomspelning tenderar att ge mig nya utmaningar. För i sann roguelike-stil så måste jag börja om från hål ett om jag misslyckas med att sänka min boll på rätt antal slag. De kort jag lyckats köpa loss från butiken kan gå förlorade om jag “dör”, men visar det sig att jag lyckats dra bra kort kan jag spara dem till nästa runda i ett album.
Utöver kort som kan ge mig extra slag finns det statyer utplacerade här och där längs med banorna, som kan ge mig ett par extra slag. Det blir lite av ett taktiskt pusslande att försöka hitta en bra rutt, samt lite bra bollkontroll för att se till att mina slag hamnar där jag önskat. Naturligtvis finns det naturtrogna golf-fällor också – sandbunkrar, vattenhål, lite mindre välklippta gräsmattor och väggar av explosiv TNT som kan blockera vägen.
Enligt officiella källor finns det ett 70-tal mer eller mindre diaboliska hål som behöver besegras (och varje ny runda drar ett antal av dessa, slumpmässigt), med sina egna små pussliga utmaningar och miljöer. Jag har dock inte lyckats sätta bollar rätt tillräckligt väl för att kunna ta mig förbi de första 10-talet hål, men jag fortsätter kämpa. Någon dag ska min stackars golfare kunna ta sig ut ur skärselden och tillbaks till livet.
Grundidén i Cursed to Golf är lika lättbegriplig som briljant – kombinationen av enkel golfteknik kombinerad med utmanande pusselbaserade banor och en charmig grafisk stil fungerar jättebra. Det som dessvärre inte fungerar lika bra är banornas storlek, och det faktum att det inte riktigt går att zooma ut kameran för att se särskilt mycket. Jag kan med en enkel knapptryckning inspektera banan, men när jag börjar slå mitt golfslag är det ibland väldigt frustrerande att inte kunna se särskilt långt bort. Det är dock ett mindre irritationsmoment jag snabbt vänjer mig vid, även om jag förlorat många golftävlingar tack vare det.
Det är svårt att inte falla handlöst för den charmiga grafiska stilen och den vrickade handlingen, och det är faktiskt jäkligt kul att försöka klura ut hur man bäst ska lyckas ta sig igenom de ondskefulla golf-fällorna som har skapats.