Recension: Cuisineer [PS5]
Cuisineer är ett rollspel där äventyrliga utflykter blandas ihop med en restaurang-simulator. Jag tar mig an rollen som unga äventyrskan Pom, som när hon kommit hem efter en utflykt, märker att hennes föräldrar dragit ut på en resa utomlands. Föräldrarna är byns restaurangägare och för att familjens inkomstkälla inte ska stänga igen, tar Pom sig an restaurangbranschen.
Poms högsta prioritet är att låta restaurangen behålla dess goda rykte, men den till synes oerfarna kocken stöter på patrull när kronofogden berättar att föräldrarna har en skatteskuld att betala. Detta gör Pom tvungen att jobba hårt för pengarna.
Vid mitt första intryck efter Cuisineers introduktion är att det följer samma spår som Stardew Valley och Rune Factory-serien, åtminstone när det gäller rekonstruktionen av familjens inkomstkälla. Skillnaden är att jag inte använder mig av lantbruk för framsteg under spelets gång, utan jag söker råvaror till matlagning under utflykter.
Spelets fina balans mellan äventyr och matsimulator gör Cuisineer till en intressant och kul upplevelse, då jag hittar något nytt i stort sett varje dag. De fem veckodagarna har fått namn efter fem olika smaksätt, inklusive umami som i sin tur är mitt i veckan. Det gäller att hålla koll på om en viss butik är öppen under dygnet, särskilt när en uppgradering av restaurangen eller vapnen blir nödvändiga. Hantverkaren kan tillverka möbler och sittplatser till gäster, och göra restaurangen större. Dock behöver jag byggmaterial och pengar till hantverket, vilket innebär en utflykt eller en arbetsdag i serveringen.
Matlagningen är lätt att förstå sig på, dock behöver jag hålla uppsikt över hela rummet. När en gäst sätter sig vid bordet tar jag emot dess beställning innan jag går till rätt köksredskap och tillagar rätten. Det är lätt att se vad gästerna vill ha, såvida jag har tillräckligt med ingredienser. Vissa besökare blir sura och vänder vid entrén om jag har slut på exempelvis fläsk.
Vid lunchtid, middag eller festivaler ökar mängden hungriga gäster och tempot höjs. Inkomsten blir högre vid dessa tidpunkter, fast stressnivån höjs. Gästerna hämtar färdiga maträtter själva, men vissa vill bli serverade vid sina bord. En del kan smita från notan om jag inte är uppmärksam. En bra detalj är att jag kan stänga restaurangen när som helst och låta kvarstående gäster äta färdigt innan de går hem.
Ett av spelets roligaste moment är att lära sig nya recept, för dessa nya lärdomar genererar mer pengar och skapar variation under arbetsdagen. För att lära sig nya recept måste jag utföra ärenden åt byborna, genom insamling av de önskade produkter som önskas. Det är lite tidskrävande då vissa råvaror finns i särskilda regioner som Pom behöver utforska, men det är värt mödan. Avancerade recept kräver fler ingredienser och uppgraderade köksredskap, då utforskning är nödvändigt för dessa viktiga ting.
Att hålla koll på tiden är spelets främsta utmaning, för om det blir kväll så är utforskning omöjlig. Om Pom har jobbat i restaurangen blir hon trött vilket påverkar hennes totala hälsa, och när hon kommit hem från en vandring är det ofta sent på kvällen. Det enda sättet att spara sina framsteg, är att sova i sängen.
Cuisineer är en kökssimulator helt i min smak. Dess visuella charm gör mig avkopplad och ger spelet värme. Äventyrsdelen är nästan lika rapp och händelserik som Hades (10/10), vilket resulterar i härliga stridskombinationer och minnesvärda fiender. Matlagningen gör Cuisineer till en fräsch och mer annorlunda upplevelse jämfört med bondesimulatorer inom en gemensam spelram. Trots att spelet blir enformigt i längden, väger glädjen att hitta nya sätt att laga mat tyngre!