Recension: CrossCode [PS4]
De senaste åren har det inte gått överdrivet bra när gamla japanska 2D-rollspel har moderniserats för att tilltala sina åldrade fans och hitta en ny publik. Inte ens när det lagts energi på att skapa nya japanska titlar i 2D för att förföra oss med sin nostalgi har det räckt hela vägen för mig.
Tack och lov har lösningen alltid varit lika enkel som genialisk och rört sig mitt framför näsan på oss. För vad kan göras om inte ens japanerna kan få till bra spel enligt koncept som de själva har skapat? Just det… Låt en icke-japansk studio hylla genren med egna tolkningar!
Detta är också precis vad tyska Radical Fish Games har gjort med sitt rollspel CrossCode från 2018. Nu är det äntligen här digitalt för konsol och en fysisk utgåva dyker upp i slutet av augusti för att frälsa oss alla.
Vad som gör detta rollspel unikt är att det utspelar sig i en MMO-värld likt Ernest Clines bok Ready Player One. Skillnaden är att spelaren är uppkopplad med sina fem sinnen till en fysisk avatar som rör sig på en faktisk plats ungefär som i Westworld.
Som avataren Lea vaknar du upp och får veta att du är en spelare som förlorat minnet och att spelföretaget nu ska göra allt i sin makt för att hjälpa dig. Deras bästa plan är att du behöver återbesöka spelet CrossWorlds där du i praktiken får göra det mesta jobbet själv. En sak som försvårar och håller dig tillbaka är att din språkmodul har skadats och du kan därför inledningsvis bara använda ett par ord och kroppsspråk för att kommunicera.
Det första som slår mig är att jag känner mig som hemma i den här spelvärlden. Stämningen skapas tidigt med bra dialoger, handling och passande musik. Jag känner direkt att det investerats tid för ett stabilt världsbygge här och att detta inte är något litet 20-timmarsspel.
Den fundamentala spelmekaniken vilar på att du går med en analogspak och kan rikta en distansattack med den andra. Ifall du laddar upp attacken kan ditt skott studsa runt och detta är ett måste vid problemlösning. Du kan exempelvis behöva räkna ut vart du ska skjuta för att ditt skott via prismor ska studsa rätt och öppna passager eller aktivera olika saker. Vidare har du en närstridsattack, en undanmanöver, du kan hoppa och så har du en “sköld” till ditt förfogande.
Det imponerande är hur det kring detta har byggts upp färdighetsträd, olika element, massor med prylar och sätt att använda allt för strid och problemlösning. CrossCode är så späckat med spelmekaniker och variation i utförandet att det räckt för tre spel!
Väl godkänd handling, bra bossar och en grafisk stil som påminner om alla japanska rollspel inklusive Stardew Valley gör mig inte besviken. Äntligen får jag spelet som jag har väntat på! Trots några skönhetsfläckar är det här ett riktigt bra spel för oss som saknat den gamla goda tiden, men i modern tappning. Stort plus att det går att klara detta äventyr på 40 timmar, men att det finns tillräckligt med innehåll och sidouppdrag för att mer än dubblera speltiden!
Ser rätt intressant ut, blir nog ett köp någon gång. Men först så kommer jag fokusera på Ghost of Tsushima som släpps om några dagar.
Det tycker jag låter som rätt prioritering. I synnerhet som CrossCode garanterat är en längre spelupplevelse.