Recension: Bubble Ghost Remake [PS5]

Ibland kan de enklaste av koncept vara grunden till riktigt utmanande spelupplägg. Eller vad sägs om det här? Du är ett spöke, och som de flesta spöken kan du röra dig genom väggar och andra fasta föremål utan problem. Haken är att du har som uppdrag att transportera en bubbla igenom ett helt spökhus, och den får inte röra något. Ingenting. Absolut nada. Spelet som utsätter mig för denna tuffa utmaning är Bubble Ghost Remake, en nyversion av spelet som släpptes till Atari ST 1987.

Det framstår kanske som lite lustigt att det finns en handling kopplad till att ett spöke blåser runt på en bubbla, men för vår protagonist Heinrich är det fullt allvar. Efter att ha varit inkallad i krig återvänder han nämligen hem med förhoppningarna att hans fru Sofia väntar på honom. Problemet är inte bara att han uppenbarligen har stupat, utan även att tiden har förflutit till den grad att deras en gång så vackra hem är helt nedgånget. Vad som har hänt med Sofia vet han inte, men något säger honom att den vilsna lilla bubblan har med saken att göra.

Således får jag uppgiften att med hjälp av små pustar blåsa den sköra bubblan genom husets långa och mörka korridorer. Det kanske inte låter så komplicerat i teorin, men huset som borde vara öde har skaffat sig invånare av andra slag, och dessa är gärna i vägen för min framfart. Till råga på allt har parets gamla husdjur fått sig en knäpp, och de om några är ytterst angelägna om att sätta käppar i hjulet för mitt uppdrag.

Heinrich kan vrida sig i åtta olika riktningar och dessutom utföra en helomvändning för att snabbt hamna åt motsatt håll från det han siktar åt. Han kan dessutom röra sig genom både omgivning och motståndare vilket gör honom väldigt flexibel att styra genom spelets tvådimensionella nivåer. Bubblan som hela tiden måste vara i ens närhet för att inte spricka kan flyttas med hjälp av pustar vilka kan utföras med olika styrka. Trycker jag in knappen snabbt ger jag bubblan en kvick och kort förflyttning , och håller jag inne knappen kan jag skjutsa iväg den längre sträckor. Det är ett enkelt men förvånansvärt träffsäkert upplägg. Precist, men inte till den grad att jag självsäkert kan utföra varenda manöver utan planering.

Spelets visuella design är mysig och de stilrena miljöerna får mig att tänka på illustrationer man kan se i spökberättelser riktade till barn. Flinande råttor, färgglada spindlar och andra smågalna varelser traskar runt bland spindelväven, och den trevliga ljudbilden kompletteras med stämningsfull musik. Jag uppskattar verkligen hur lekfullt man har använt sig av just ljud och musik för att göra miljöer och handlingar väldigt levande för mig som spelare. Faktumet att spelet bygger upp en så genomgående oskyldig stämning gör dessutom att det blir en desto roligare kontrast sett till nästa punkt jag hade tänkt ta upp, det vill säga svårighetsgraden.

Bubble Ghost Remake är nämligen vansinnigt svårt, men på ett rättvist och underhållande sätt för den som har ett överflöd av tålamod. Väljer man den allra enklaste svårighetsgraden får man extra sparpunkter att starta vid om bubblan råkar träffa något, men på övriga svårighetsgrader måste bubblan nå slutet av varje område för att spelet ska sparas. Det är en sak att ha kontroll på bubblan i sin enkelhet, men när skärmen fylls av många fiender, föremål i rörelse och trånga utrymmen handlar allt om millimeterprecision. Jag kväver många svordomar under spelets gång, men för varje meter jag lär mig att navigera mig igenom växer tillfredsställelsen.

Då och då hittar jag en sprakande tv-skärm i nivåerna. Dessa fungerar som bonusbanor och bjuder i regel på ännu större utmaningar än de vanliga områdena. Klarar jag dem får jag samlarobjekt som berättar mer om spelets handling, så för att uppleva hela berättelsen kan det vara värt att ge dessa ett (eller flera) försök. Bonusbanorna är dessutom exempel på när man verkligen tar bandesignen till nästa nivå. Överlag är spelet nivåer väldigt väldesignade, och jag möter ofta flera nya inslag som påverkar miljöernas förhållningsregler. Dessa kan vara allt från att blåsa igång fläktar, få kablar att kopplas ihop eller blåsa på lampor för att flytta ljuskäglor så jag kan se.

I slutändan är min upplevelse att Bubble Ghost Remake är en nyversion gjord på rätt sätt. Man får intrycket att det är gjort med respekt och kärlek till originalet samtidigt som utvecklarna lyckats forma konceptet för en modern publik. Utmaningen som väntar dig innanför husets dörrar är enorm, men med rätt inställning och en uppsjö av tålamod kan du nog lösa mysteriet.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.