Recension: Bridge Constructor: The Walking Dead [PS5]
Jag hade faktiskt riktigt skoj med originalet Bridge Constructor (8/10) men kände att konceptet störtdök i och med Bridge Constructor Stunts (4/10). Därför känns det intressant att prova på det fjärde spelet i den ständigt växande serien.
Studion passar i denna upplaga på att kombinera brobyggande med zombie-apokalyps lånad av The Walking Dead. Och det ska visa sig bli en ganska lyckad kombination!
Om du har spelat något av spelen i serien, känner du säkert till hur du ska bygga broar redan; med bärande trianglar undertill och stöd över själva brostycket. Samma princip gäller självklart i zombie-versionen, men med ett intressant tillägg.
I Bridge Constructor: The Walking Dead, behöver jag nämligen även planera kommandon åt de överlevande människorna som försöker ta sig till tryggheten i spelet. Karaktärsgalleriet innehåller en del kändisar men även en del nykomlingar där varje karaktär har ett speciellt spelsätt.
En del av mina hjältar kan skjuta, en del är duktiga på att nedgöra zombier på nära håll, en del kastar handgranater och en annan kan locka odöda åt ett visst håll med hjälp av lockbete.
I början av varje nivå kan jag skapa min konstruktion vilkens syfte varierar mellan banorna. Ibland ska den tåla tunga fordons tyngd, ibland ska den forsla bränsletunnor och emellanåt bara tåla tyngden från några av hjältarna.
Själva action-momentet aktiveras när en karaktär kommer till en trigger-punkt. Här behöver jag välja om denne ska utföra en manöver eller springa vidare. På senare nivåer är tajming och sikte allt – jag minns speciellt en nivå där en av hjältarna var tvungen att pricka en flygande bränsletunna för att spränga en vägg för att en bil skulle kunna flyga igenom och landa på ett gäng zombier.
När spelets upplägg klaffar känns upplevelsen fantastisk, men samtidigt är vägen dit lång. Det krävs tålamod och noggrannhet för att rigga en del av konstruktionerna, och minsta lilla fel kan innebära en tragisk katastrof, människor och brädor inkluderade.
Något som dock är väldigt störande är spelets stabilitet. I en normal sittning om cirka en timme tenderar spelet att krascha flertalet gånger, ibland flera gånger per nivå. Detta är extremt enerverande då det ofta tar lång tid att bygga broarna och speciellt då spelet inte har någon funktion för att automatiskt spara. Enda sättet att vara säker på är att hoppa ut till huvudmenyn emellanåt och sedan starta nivån igen. Då tappar jag inte någon framgång men samtidigt känns det inte speciellt modernt att behöva anamma denna princip.
På det stora hela, är detta en underhållande titel på många sätt. Dock drar de ständiga krascherna ned betyget en del. Om du är ute efter ett intelligent pusselspel med fokus på hållbarhet och nedgörande av zombier, kan det dock ändå vara värt besväret.