Recension: Blood Bowl 2 [PS4]
Blood Bowl är i grund och botten ett brädspel som utspelas i Games Workshops Warhammer-värld. Sporten är som en extremt brutal variant av amerikansk fotboll, och i början av 90-talet spelade jag det en hel del. Men sen föll det i glömska, och jag har faktiskt inte testat PC-versionerna som släppts under senare år. Nu är utvecklaren Cyanide Studio tillbaka med Blood Bowl 2 till PlayStation 4, och det har äntligen blivit dags för mig att göra ett återbesök i världen.
I Blood Bowl gäller det att få tag på bollen och göra touchdowns i motståndarens målområde. Varje spelare har olika egenskaper för förflyttning, styrka, smidighet och stryktålighet, och du måste anpassa din spelstil efter vilken lagtyp du har. Alverna och råttrasen Skaven är smidiga och kan springa långt, men gör sig inte väl i närstrid, medan orcherna och dvärgarna står på andra sidan spektrat. Sedan finns det givetvis mellanting, och det är upp till dig att hitta din favorit. Varje gång du gör mål, knockar en motspelare eller genomför ett lyckat kast med bollen, tjänar du in erfarenhetspoäng som kan användas till att stärka dina spelare med extra färdigheter eller egenskaper.
Det här är ett djupt och väldigt avancerat spel med snart 30 år på nacken, och det finns drösvis med strategier att lära sig och saker att ta i beaktning. PS4-versionen är i grund och botten samma som brädspelet och den största skillnaden är att alla jobbiga matematiska beräkningar görs av datorn – du slipper med andra ord att hålla järnkoll på spelarnas statistik och titta i tabeller.
Tack vare stödet i beräkningar blir livet på spelplanen okomplicerat. Du får alltid se den procentuella sannolikheten för att lyckas med en handling, och när du ger dig in i närstrid med en motspelare får du se en förhandsgranskning nere i det högra hörnet som visar resultaten av dina tärningskast så att du snabbt kan ta ett beslut.
Du kan såklart spela igenom hela kampanjen, men med tanke på att den består av 15 matcher – och varje match tar en dryg timme att spela – kommer det att ta en hel del tid i anspråk. Kampanjen är visserligen halvkul och följer laget Reikland Reavers väg till seger, men i och med att de första matcherna är otroligt begränsade rent regelmässigt tar det alldeles för lång tid att komma igång.
Reglerna förklaras inte särskilt väl under spelets början, och därför kommer du inte att lära dig allt du behöver veta. Att läsa sig till regler och strategier kan göras via spelets manual som finns tillgänglig i ett någorlunda svårhanterligt webbläsarfönster. Jag rekommenderar dock att du istället testar dig fram, tittar på lite videor eller skapar ett eget lag som du testar i en offlinekampanj istället – på så sätt sparar du en hel del tid.
Den artificiella intelligensen är tyvärr inte speciellt effektiv. Det kan ofta ta upp till en minut innan datorspelarna agerar, vilket innebär en hel del dödtid under matcherna. Att spela mot en annan spelare online fungerar bättre, men då krävs det att du har minst 60-90 minuter över för att spela en match.
Jag hade gärna sett ett spelläge som var mer strömlinjeformat, med kortare tid att utföra sina handlingar och ett enklare gränssnitt utan onödiga animationer (några av dem går tack och lov att stänga av), så att det åtminstone skulle gå att spela en match på 40 minuter om man har bråttom. Jag saknar även flera av de utlovade onlinefunktioner för närvarande, bland annat transfermarknaden och avancerade ligor.
Andra störande element är röstkommentatorna, som lyckas med konststycket att vara både fåniga och repetitiva. Trots detta har jag haft riktigt roligt med Blood Bowl 2, och de många olika lagkonstellationerna får mig att starta upp spelet så fort jag har tillräckligt med tid över. Synd bara att det kräver så mycket ansträngning som det gör.