Recension: Beyond Good & Evil – 20th Anniversary Edition [PS4, PS5]

Nostalgi är en förförisk känsla. När det kommer till spel, bjuder den ofta mig på en överdrivet positiv bild av saker som jag upplevt. Den känslan slår till direkt när jag hör musiken som Christophe Héral komponerat till Beyond Good & Evil – 20th Anniversary Edition och innan jag vet ordet av, har jag återigen slungats in i äventyret som bjuds och jag njuter nästan av precis allt som serveras.

Det här är nämligen, som titeln avslöjar, en upputsad version av originalspelet som släpptes för över tjugo år sedan. Beyond Good & Evil blev snabbt mitt, och andras favoritspel, en såpass bra upplevelse att den lätt platsar i en topp tio-lista över de bästa spelen någonsin.

Året är 2435 och på planeten Hillys råder lite smått panik då de fientliga DomZ attackerar planeten och tar invånare till fånga. Den militära diktaturen Alpha Sections har tagit makten och har lovat att skydda invånarna. Inom kort står det dock klart att de inte alls är intresserade av att skydda befolkningen, utan snarare tvärtom.

Jag spelar hjältinnan Jade, som arbetar som reporter och är kampsportmästare. Ganska snabbt blir hon djupt insyltad i motståndsrörelsen IRIS och lägger därför även spion till sitt CV. Berättelsen är episk, miljöerna riktigt intressanta och på PlayStation 5 är de polerade till den grad att det faktiskt känns som att spelet släppts alldeles nyligen.

Tyvärr går det inte att säga samma om spelmekaniken. Trots att utvecklaren lovar bättre och mer responsiva kontroller, dras titeln med andra utmaningar som inte går att polera bort, utan behöver mer omfattande renovering. Dessa känns väldigt tydligt i segmenten med låsta kameravinklar där det ibland är knepigt att manövrera korrekt. En annan sak som inte direkt skickar positiva, nostalgiska vibbar, är smygsegmenten där jag belönas med omedelbar död om någon får syn på mig.

Men även med dessa ålderdomliga mekaniker som gått i arv, känns det som om jag hittat hem igen. Jag utforskar glatt varje ny miljö med kameran i högsta hugg. För varje ny djurart jag finner, tjänar jag pengar som går att använda i automater runt om i världen. Jag stormtrivs att utforska övärlden i min lilla svävare och när låten Propaganda startar, höjer jag volymen och njuter. Nackhåren reser sig och jag njuter helt och fullt av nostalgikänslorna som väller över mig.

Sammantaget är detta en ljuvlig återskapelse av, enligt mig, ett av världens bästa spel. För den inbitne entusiasten erbjuds förutom den normala upplevelsen, även ett Speedrun-läge, ett slags museum med otroligt mycket information om spelet och världen som det utspelar sig i. Med andra ord är detta en riktigt komplett version som har allt du kan önska dig.

Har du missat att spela Beyond Good & Evil när det begav sig, är detta ett ypperligt tillfälle att komma ikapp och uppleva ett riktigt mästerverk.

1. Alestes Alestes