Recension: Battlefield 4 [PS4]

När en ny konsol släpps blir det oftast actionspelen med hög budget som ska visa vad hårdvaran går för. Call of Duty: Ghosts imponerade inte fullt ut på grund av texturer som inte direkt andades hög upplösning, trots 1080p (1920×1080), men å andra sidan kombinerades detta med en mycket hög bilduppdateringsfrekvens (60 FPS). Battlefield 4 använder sig av samma höga uppdatering, men till en uppskalad upplösning på 900p (1600×900). Där ser däremot texturerna betydligt bättre ut, så det är en jämn match rent grafiskt mellan det svenska och det amerikanska stålet.

Däremot är det ingen match mellan dem när det gäller kampanjen. Battlefield 3:s kampanj var inget annat än en styggelse som jag vägrade att spela genom en gång till bara för att ta några troféer till. Nej, jag ägnade istället all tid åt flerspelarläget. I fyran är saker och ting lite bättre, men det är nog få spel som skulle kunna bräcka föregångarens uselhet.

En stor del av irritationen från min sida är att de utlovade valen är en ren och skär lögn, för det korrekta skulle vara valet. En gång får du välja, och det med all tid i världen samtidigt som det är lika svart och vitt som en show med Lennart Hyland som värd. Den enda anledningen till att faktiskt spela kampanjen är att du numera samlar på dig erfarenhetspoäng som du kan använda dig av för att köpa loss diverse saker i flerspelarläget. En något komisk observation är dock att de sedvanliga filmsekvenserna faktiskt ser fulare ut än själva grafiken inne i spelandet. Om det är kudos för grafikmotorn Frostbite 3 eller ett taskigt konverteringsjobb låter jag vara upp till dig som läsare att avgöra.

Nej, det är ingen hemlighet att Battlefield 4 är gjort för att faktiskt kriga med och mot dina vänner. Men inte ens där kommer allt att vara helt fantastiskt, även om det har gjorts en rad stora förbättringar i jämförelse med trean. Det har även lagts till en del ogenomtänkta saker samtidigt som buggarna är brutala – hej och välkommen till den nya konsolgenerationen!

BF4-2

Kampanjen är bra när det kommer till häftiga skärmdumpar, men inte så mycket annat.

Det första som får mig att bli överlycklig är att du numera kan markera fienderna med en bättre placerad knapp än tidigare. Att trycka på select har alltid varit en mardröm eftersom det är svårt att göra det utan att du måste ompositionera ditt handgrepp, så nu lär jag och alla andra få betydligt mer hjälp för att lyckas hitta de fega camparna som ligger och hånglar med någon buske på hög höjd.

En till trevlig förändring är att jag nu kan se ur en persons synvinkel innan jag väljer att återskapas, just för att undvika de där momenten då jag dör efter någon enstaka hundradel på grund av att personen springer ute på öppet fält och tror att hen är Neo från Matrix-filmerna och kan ducka för alla femtioelva kulor som skjuts. DICE har också lagt till en indikator genom ett rött filter i vyn som tydligt visar att det kanske inte är den smartaste idén att hoppa in just där.

Den stora förändringen är dock att man numera kan vara 64 spelare i flerspelarläget Conquest. Möjligheterna är enorma här och trots att det finns så många fler alternativ kan jag inte tänka mig något annat än att just Conquest blir den absoluta favoriten för den som spelar PlayStation 4-versionen. Det kan egentligen vara två till, för något som äldre Battlefield-fans har längtat efter är Commander.

I den här rollen ska endast taktiker hålla hus, då du enkelt kan se hela kartan samtidigt som du kan assistera till med lite extra hjälp från luften. Jag kan på ett enkelt sätt ge direktiv utan att ens behöva använda mikrofonen, trots att jag endast sitter med en DualShock 4. Sedan krävs det ju att de som du spelar med faktiskt lyssnar på dig, så den här rollen lär vara ganska hopplös om du enbart spelar med främlingar som tror att det är Call of Duty istället för Battlefield 4. Commander är helt klart min stora favorit bland alla nyheter.

I Commander-läget får du kommendera dina medspelare. Om de lyssnar på dig vill säga.

I Commander-läget får du kommendera dina medspelare. Om de lyssnar på dig vill säga.

Jag som är gravt handikappad gällande flygplan och helikoptrar älskar att det numera finns en träningsbana som jag alltid kan koppla upp mig mot för att träna med just dessa fordon. Tidigare har jag fått göra det samtidigt som motståndare tar upp sina raketgevär och konkurrerar på allvar med fysiska objekt så som marken om vad som ska ta kål på mig under de första tio sekunderna. Tumme upp, DICE!

Något annat jag gillar är att Battlelog numera är integrerat i själva spelet, så jag behöver inte längre använda mig av en surfplatta eller en webbläsare för att kunna ta del av rolig statistik. Den som redan har klarat av majoriteten av uppdrag kan nu också utmana andra i vänlistan om att exempelvis lyckas skjuta ner tre helikoptrar med bara kanonen eller andra roliga och kreativa begränsningar.

Men som jag skrev tidigare finns det också problem. Något som stör mig enormt med PlayStation 4-versionen är att snabbstatistiken sitter på Options-knappen (före detta startknappen), som ligger alldeles för nära den tryckkänsliga plattan. Det är enkelt att skylla ifrån sig på Sonys design, men de hade å andra sidan kunnat göra precis som Infinity Ward och lägga den statistiken på just den mycket stora tryckplattan, för tänk efter – vilken knapp är det enklare att träffa av misstag?

Istället kommer jag in till ett menysystem som stör spelandet enormt och gör att jag tappar fokus och vinner ett skott innanför pannbenet. Jag håller tummarna för att detta åtgärdas i den obligatoriska ”dag ett”-uppdateringen. När de ändå håller på att fixa till saker lär de förhoppningsvis jobba hårt med att fixa alla spelförstörande buggar.

DICE kallar det här för levolution. Det är ett PR-ord för att man kan spränga skyskrapor.

DICE kallar det här för levolution. Det är ett PR-ord för att man kan spränga skyskrapor.

Trots att jag och ett gäng andra journalister och skribenter spelar i ett internt nätverk har det funnits så brutala buggar att jag fick starta om konsolen minst tio gånger. Lägg sedan till ett stort antal serverkraschar och grafik- och ljudbuggar (säg hej till den ökända ljudbuggen som länge plågade flertalet BF3-spelare!) som gör det väldigt frustrerande att vilja fortsätta med sitt spelande. Hade det inte varit för mitt jobb skulle jag aldrig ha samma tålamod och stå ut med att spela nonstop under väldigt många timmar med dessa problem.

Tänk dig hur det kan se ut när alla nya ägare av en PlayStation 4-konsol vill koppla upp sig och spela mot varandra över internet? Nej, tänk förresten inte på det. Mardrömmar är och förblir något som man frekvent endast hade som barn.

Det här är än så länge bara teorier, sanningen får vi veta inom kort. För själva innehållet i flerspelarläget, med favoritkartor som Operation Locker (substitutet för Metro, fast utan en flaskhals) och Flood Zone samt de nya spellägena Defuse och Obliteration, är snäppet bättre i Battlefield 4. Håll alla tillgängliga tummar och hoppas på ett underhållande krigsspel utan spelförstörande moment!

Inga svar

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.