Recension: Agent A – A Puzzle in Disguise [PS4]
Spionspel är ingen dussinvara nuförtiden och i Agent A: A Puzzle in Disguise görs ett tappert försök att väva ihop pusselklurande och spiondrama till en tät väv av intriger och svek. Den ondskefulla spionen Ruby La Rouge har ställt till det länge för vårt team av spioner och uppdraget faller på oss att försöka hindra hennes ondskefulla planer.
Efter att ha förföljt Ruby ett tag börjar spelet med att vi infiltrerat hennes lyxvilla, men Ruby verkar alltid ligga ett par steg före och låser in oss i dödsfällan som är hennes hem. Genom att lösa diverse gåtor, logikpussel och undersöka varje skrymsle och vrå, benas hennes planer upp en efter en.
Tyvärr märks det rätt tydligt att Agent A: A Puzzle in Disguise från början är ett mobilspel – grafiken är avskalad och lite hafsigt uppskalad, spelmekaniken är aningen simplistisk och känns ungefär lika avancerad som Myst, men pusslen är inte i närheten av lika intrikata eller bra. Det finns helt enkelt mycket bättre pussel- och mysteriebaserade spel att spendera tid och pengar på – The Witness (9/10) till exempel.
Handlingen försöker engagera bäst den kan, men allt onödigt navigerande av de sparsmakade miljöerna i jakt på ledtrådar eller föremål att lösa pussel med, distraherar från denna. Att spelet försöker få min situation att kännas stressad av diverse nefariska fällor förstörs helt av att jag kan tillbringa hur lång tid som helst med att röra mig runt i Rubys makalöst morbida lyxvilla
Agent A: A Puzzle in Disguise är kanske inte den lataste mobil-portningen jag sett, men det är rätt nära. Att dubbla prislappen för vad som är en rätt medioker uppskalning av ett väldigt kort och linjärt spel utan direkt incitament till vidare omspelningar känns inte helt ok.