Recension: Ace Attorney Investigations Collection [PS4, PS5]

Ibland finns det spelserier som konstant känns lockande, men som av diverse skäl inte tar steget från ”att spela”-listan. Ace Attorney-spelen är ett av de största exemplen för min del, och det har mest berott på att jag inte ägde plattformen de släpptes på när det begav sig. Capcom har dock gjort ett riktigt bra jobb med att blåsa nytt liv i dessa rättegångsfokuserade visuella romaner med ett gäng nysläpp av både originalspelen och de olika sidospår som serien har tagit.

Nu är det dags för ytterligare en samling som heter Ace Attorney Investigations Collection. Den innefattar logiskt nog Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth och för första gången utanför Japan får vi även ta del av Ace Attorney Investigations 2: Prosecutor’s Gambit.

Om du inte är bekant med serien sedan tidigare kan originalspelen enklast sammanfattas som visuella romaner i rättegångsmiljö, där du samlar på dig ledtrådar genom intervjuer och utredning och som sedan kulminerar med dramatiska korsförhör där du behöver slå hål på vittnesmål och använda bevismaterial för att gå vinnande ur rättegången. Lägg sedan till en rejäl dos humor, färgstarka och ibland fullständigt bisarra karaktärer så har du ett framgångsrikt koncept som har hållit i många år.

Investigations-spelen tar dock ett litet sidospår jämfört med originalspelen och upplägget påminner lite mer om klassiska peka-och-klicka-äventyr. Protagonisten i dessa spel är åklagaren Miles Edgeworth, som ofta annars är en karaktär som står på andra sidan i rättssalsbataljerna, och spelet börjar väldigt dramatiskt med att Edgeworth kommer hem från en jobbresa. När han anländer till sitt kontor möts han av en okänd mördad man på golvet. Trots Edgeworths fläckfria rykte som åklagare hamnar han snabbt i korshåren som misstänkt när en annan åklagare börjar utreda fallet, och det är förstås upp till dig att reda ut vad som har skett.

Du får alltså med hjälp av den charmige men sparsamt kompetente kriminalpolisen Gumshoe möjlighet att vandra runt på brottsplatserna under spelets gång och undersöka delar av miljön precis som på gamla goda tiden med Lucasarts-klassikerna från 90-talet. Även om jag gillar det klassiska upplägget med visuella romaner klaffade detta lite extra i och med mina nostalgiska känslor till gamla äventyrsspel.

När du har samlat på dig tillräckligt många ledtrådar kan du börja ordagrant pussla ihop dem med hjälp av logikmekaniken. Där får du då välja ut två ledtrådar du anser hänger ihop för att sedan se om pusselbitarna klaffar. Detta leder då antingen till en ny ledtråd eller ett genombrott i utredningen som kan få berättelsen att röra sig vidare. Precis som i originalspelen finns det gott om argumentation, även om det inte handlar om formella korsförhör i en rättegångssal. Mekaniken fungerar dock på samma vis, där du kan välja att pressa vittnet på mer information eller lägga fram bevismaterial som motsäger uttalandet.

Båda spelen har fått en rejäl ansiktslyftning jämfört med originaltitlarna som släpptes på Nintendo DS, men om du föredrar den lite mer pixliga stilen går det att skifta till originalgrafiken i menyn. Jag tycker dock att den nya grafiken lyckas hålla kvar mycket av originalcharmen och föredrar då den högre detaljnivån som ger de så väldigt udda karaktärerna ännu mer utstrålning.

Denna spelsamling är pricken över i för alla som har längtat efter att komplettera sin Ace Attorney-samling, och då tänker jag speciellt på Ace Attorney Investigations 2. Ursprungligen lanserades spelet enbart i Japan och har inte lokaliserats förrän nu, vilket förstås är en seger för preservering. Båda spelen håller dessutom väldigt hög klass, med intressanta och lagom skruvade berättelser och lagom avvägda tankenötter som känns tillfredsställande att lösa. Om du gillar tonen från övriga spel i serien men vill ha lite variation i upplägget är detta ett klockrent inköp.